Anadolu Öğretmen Dergisi
Yazarlar: Ahmet GÖKMEN, Gülay EKİCİ
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Biyoloji öğretmadayları,Öğretmöz-yeterlik algı düzeyleri,Mesleki kaygı
Özet: Bu araştırmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarının öğretmenlik öz-yeterlik algı düzeyleri ile mesleki kaygıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada mevcut durumu ortaya koymak amacıyla nicel model kapsamında tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde öğrenimlerine devam eden 82 biyoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği” ve Cabı ve Yalçınalp (2013) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel istatistikler ve öğretmen öz-yeterlik ve mesleki kaygı arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla korelasyon katsayısı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeylerinin oldukça yeterli, mesleki kaygılarının ise düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyleri ile mesleki kaygıları arasında negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.