Arkhaia Anatolika Anadolu Arkeolojisi Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: İbrahim KARAOĞLAN
Konular:
DOI:10.32949/Arkhaia.2019.6
Anahtar Kelimeler:Plautilla,Oma Portre,Eykel,Everuslar Hanedanı,Lautilla,Oma Portre,Eykel,Everuslar Hanedanı
Özet: Marmaris Müzesi’ne 2010 yılında kazandırılan mermer baş içerdiği moda, stil ve yüksek işçilikle dikkati çeker. Özellikle yapıtın ense örgüsü, eşine az rastlanır türdendir. Bilindiği üzere Roma İmparatorluk Dönemi’nde saç, portre yapıtlarının tarihlenmesi ve identifikasyonunda önemli bir yere sahiptir. Öyle ki özellikle kadınlar için uzun, saç şekillendirme seansları sonunda edinilen model ve bunların mermer ya da diğer materyallerdeki yansımaları, saç modeli sahibi hanedan üyesi kadınların tanınmalarında, yüzleri kadar yardımcı olur. Bu kapsamda incelenen Marmaris Müzesi’nden genç kadın portresi stil, moda, teknik ve fizyonomik açılardan ele alınarak, Roma portre sanatı içerisindeki yeri belirlenmeye çalışılmıştır. Değerlendirme kapsamındaki portre yapıtı, Roma İmparatorluk tarihinin Geç Antoninler ve Severuslar Dönemi hanedan ailelerine mensup üç Augusta ile karşılaştırılmıştır. Bu kadınlardan ilki İmparator Lucius Verus’un eşi Lucilla olurken, diğeri Commodus’un eşi Crispina ve son olarak da İmparator Caracalla’nın eşi İmparatoriçe Plautilla olmuştur. Adları zikredilen bu genç hanedan üyesi kadınların ortak özellikleri ise genç yaşlarda augusta oluşlarının yanı sıra benzer saç modeli olan melonenfrisur’un varyasyonlarını saç modeli olarak tercih etmiş olmalarıdır.