Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: ["Kadriye ŞENGÜL KUTLAY"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Yabancı Dil Olarak Almanca,Ders Kitapları,Özgün Metinler,Ülke Bilgisi
Özet: Ders kitapları öğrenme sürecini belirli bir zaman içerisinde yöneten ya da öğrenme sürecine eşlik eden kitaplardır. Öğretme ya da öğrenme materyalleri ise ders kitaplarına göre daha genel bir kavramdır. Kartlar, posterler, oyunlar gibi diğer ders materyallerini içerir. Ders kitapları dilsel ya da kültürel fenomenlerini didaktize edilmiş bir şekilde içerir, belirli bir hedef kitle için oluşturulur ve belirli bir dil seviyesine ulaştırma hedefi vardır. Yabancı dil ders kitaplarında özgün metinlerin dil öğreniminde yeri tartışılmazdır. Ders kitapları için hazırlanan yapay metinler yerine günlük hayattan izler taşıyan dilin kültürünü yansıtan metinlerin ders kitaplarında yer alması, hedef dilin ve kültürün öğreniminde büyük bir yere sahiptir. Aynı zamanda yabancı dil ders kitaplarında yer alan ülke bilgisi de hedef dilin ve kültürün aktarımında önemli bir yere sahiptir. Öğreniciler ders kitaplarında yer alan ülke bilgisini içeren metinler sayesinde o kültür hakkında bilgi sahibi olabilirler. Bu çalışmada bir adet uluslararası, bir adet ise yerel yabancı dil olarak Almanca ders kitabı özgün metinler ve ülke bilgisi açısından incelenmiştir. Hueber Yayınevinin Dabei isimli gençlere yönelik A1.1 seviyesi ders kitabı, Milli Eğitim Bakanlığının ise liseler için hazırladığı A1.1 seviyesi Plus Deutsch isimli ders kitabı incelenmiş, her iki kitapta da özgün herhangi bir metnin yer almadığı tespit edilmiş, ülke bilgisi açısından ise Dabei isimli kitabın daha ayrıntılı metinlere yer verdiği, Plus Deutsch isimli kitabın ise ülke bilgisini daha yüzeysel ele aldığı tespit edilmiştir.