Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: İsmail GELEN
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Program,Öğretim,21. yy,Beceri
Özet: Sadece insanlar değil; kurumlar, markalar, kültürler ve ülkeler de gelecek planlaması yapmak zorundadır. Amerika Birleşik Devletleri’nde 21 eyalette uygulanan ve 33 kurum tarafından desteklenen bir stratejik eğitim projesi olan “Partnership for 21st Century Learning (P21)” adlı proje, 21. yy. becerilerinin program ve öğretimde uygulamalı ve değerli bir örnektir. Bu çalışmanın amacı, sadece USA’da değil dünyanın çeşitli ülkelerinde de örnek alınmaya ve eğitim sistemlerinde uygulanmaya başlayan bu uygulama ve gelişmelerin farkına varılmasını sağlamaktır. Araştırmada projenin resmi web sayfasında (www.p21.org) yayınlanan ve paylaşılan birçok doküman ve bilgiler incelenmiş ve analiz edilmiştir. Araştırmada tarama (survey) araştırma tekniklerinden betimsel (descriptive) araştırma tekniği kapsamında elektronik doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Doküman analizi algıların, olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik olarak kullanılmış ve betimsel analiz yapılmıştır (Yıldırım ve Şimşek, 2008). 21. Yüzyıl Öğrenimi İçin 21 Yy. Çerçeve Ortaklığı olarak isimlendirilen bu Projede 21. yüzyılda bir bireyin sahip olması gereken beceriler ve yeterlikler şu şekilde belirtilmiştir: A-Öğrenme ve Yenilik (4C) Becerileri Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerileri Yaratıcı Düşünme ve Yeniliği Uygulama Becerileri İletişim ve İşbirliği Becerileri B-Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri Bilgi Okur-yazarlığı Medya Okur-yazarlığı Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT) Okur-yazarlığı C- Yaşam ve Kariyer Becerileri Esneklik ve Uyum Girişimcilik ve Öz-Yönelim Sosyal ve Kültürlerarası Beceriler Üretkenlik ve Sorumluluk Liderlik ve Sorumluluk Bu becerilerin dayandığı anahtar konular; “dil edinimi, okuma ve/ya dil sanatları, dünya dilleri, sanat, matematik, ekonomi, fen/ bilim, coğrafya, tarih, devlet ve vatandaşlık” olarak belirlenmiştir. Daha sonra bu anahtar kelimelere dayalı olarak, bu anahtar kelimeler içerisinde 21. Yy disiplinlerarası temalar belirlenmiştir. Bu (disiplinler arası) temalar; “küresel farkındalık, girişimcilik-ekonomik ya da finansal okuryazarlık, vatandaşlık okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı ve çevre okuryazarlığıdır”. Tüm bu yukarıda belirtilen temalar, anahtar konular ve beceriler ise “21. Yy. destek sistemleri” üzerine inşa edilmiştir. Bu sistemlerüstten/dar olandan,aşağı ve kapsayıcı olana doğru bir hiyerarşi içindedir. Bu 21. Yy. destek sistemleri sırasıyla; 21. yy standartları, 21. yy. becerilerinin ölçme-değerlendirilmesi 21. yy programı ve öğretimi 21. yy mesleki gelişimi 21. yy öğrenme çevresidir. 21. yy’ın eğitimini bileşenlerini anlamlı ve sistemli olarak yanyana getiren P21 proje çerçevesi, öğrencileri hem bireysel küresel olarak daha donanımlı ve yaşama hazırlıklı hale getirmektedir. Çözüm arayışı içinde olan Türk Milli Eğitim Sistemi, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 21. Yüzyıl Öğrenci Profili (2011) araştırması, MEB-EARGED Başkanlığının “21. Yüzyıla girerken Türk Eğitim Sisteminin ihtiyaç duyduğu çağdaş öğretmen profili” araştırması (2001), Türkiye Yeterlikler Çerçevesi (TYÇ, 2015) gibi küresel gelişmeleri takip etmeli. Türk eğitim tarihinde Lalalık ve Atabeylik, Enderun, Dar’ül Muallimin, Köy Enstitüleri, Millet Mektepleri, Öğretmen Okulları, Eğitim Enstitüleri gibi örnekleri bulunan orijinal çözümler üretildiği bilinen bir gerçektir. Bu bağlamda Türk eğitim sisteminde tasarlanan tüm gelişme ve değişimlerde P21 proje çerçevesinden yararlanması faydalı olabilir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.