Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi
Yazarlar: Elif KOÇYİĞİT, Hüseyin ŞİMŞEK
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Kapsayıcı eğitim,Çokkültürlülük,Ortaöğretim programları
Özet: Kapsayıcı eğitim bireysel farklılıklar olmak üzere, cinsiyet temelli eşitsizlikler, göçmenler, mülteciler, sığınmacılar, kültürel ve toplumsal çeşitliliklere kadar birçok konuyu içermektedir. Kapsayıcı eğitim genel bir kavram olmakla birlikte kapsayıcılığın önemli bir alt boyutu çok kültürlü eğitimdir. Çokkültürlü eğitim tüm öğrencilerin din, dil, ırk, cinsiyet, yaş, sosyal sınıf, ekonomik düzey gibi farklılıklarına bakılmaksızın eğitimden eşit biçimde faydalandıkları bir eğitim çeşidi olarak tanımlanmaktadır. Kapsayıcı eğitimin önemli bir diğer boyutuysa kapsayıcı müfredattır. Bu çalışmada, Türkiye’de geçerli olan ortaöğretim programlarının kapsayıcı eğitim bağlamında çokkültürlülük özelliği incelenmiş, çokkültürlülük ve kapsayıcılığın programların felsefesi, amaçları, ilkeleri ve değerlerine ne ölçüde yansıdığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, programlarının felsefesi, amaçları ve ilkeleri bakımından belirli ölçüde kapsayıcılık içerdiği ve programın dayandığı kök değerlerde kapsayıcılığa vurgu yapıldığı görülmüştür. Araştırmada 13 dersin öğretim programında çokkültürlülükle ilgili toplam 75 kazanım ve kazanımların kodlanmasıyla toplam 23 alt tema elde edilmiştir. Alt temaların birbiriyle ilişkisi dikkate alınarak kazanımların üç ana tema altında toplanabileceğine karar verilmiştir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.