International Journal of Computers in Education
Yazarlar: ["Melek ATABAY", "Kader GÜLLÜOĞLU", "Mürvet ŞİMŞEK"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Çevrimiçi öğrenme,Sanal sınıflar,Sınıf yönetimi süreçleri
Özet: Dijital dönüşüm süreci ile geleneksel öğrenme ortamları yerini çevrimiçi öğrenme ortamlarına bırakmıştır. Pandemi ile öğretmenlerin sanal sınıflar olarak ifade ettiği eş zamanlı çevrimiçi derslerin uygulanması sürecinde birtakım sorunlar da ortaya çıkmıştır. Bu sorunların başında çevrimiçi derslerin amacına ulaşmasında önemli rol oynayan sınıf yönetimi becerisine dair temel ilke ve kuralların neler olması gerektiğine ilişkin bilinmezlik durumudur. Pandemi döneminde sanal sınıflarda öğretim faaliyetlerini yürüten öğretmenlerin karşılaştıkları en önemli sorunlardan biri de geleneksel ortamlarda uyguladıkları sınıf yönetimi uygulamalarını doğrudan çevrimiçi öğrenme ortamlarına yansıtmalarıdır. Dolayısıyla, bu çalışmanın amacı geleneksel öğrenme ortamlarındaki sınıf yönetimi süreçlerinin sanal sınıf ortamlarına yansımalarını incelemektir. Durum çalışması yönteminin uygulandığı araştırmada çeşitli branşlardan seçilmiş 10 öğretmen ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Davranış, ortam, zaman, sınıf-içi ilişkiler, plan-program gibi sınıf yönetimi süreçlerinin analizi sonucunda davranış boyutunda müdahalede zorluklar ve sanal zorba davranışları sanal ortamdaki sınıf yönetimini etkileyen durumlar olarak ortaya çıkmıştır. Zaman yönetimi boyutunda ise çeşitli branşların doğasına göre süreye ilişkin farklılıklar görülmüştür. Sınıf-içi ilişkiler boyutunda ise, öğretmenler sınıf kurallarını çevrimiçi öğrenme ortamlarına tümüyle yansıtamadıklarını belirtmişlerdir.