HAFIZA
Yazarlar: Nurettin BELTEKİN, Ufuk ÇETE
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Anahtar Kelimeler:Eğitim Hakkı,Eğitim Aktörleri
Özet: Bu çalışmanın amacı hak kavramının tarihsel bir inşa boyutu olduğundan hareketle eğitim hakkının sürekli bir inşa hali olduğunu göstermektir. Çalışmada fenomenoloji yaklaşımını esas almıştır. Bir veri toplama aracı ile eğitim aktörlerinin eğitim hakkına müdahil olma stratejilerini belirlemek için aday öğretmenlerin eğitim hakkı ihlallerine ilişkin düşünceleri toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Aday öğretmenlerinfazla belirttiği ihlaller kız çocuklarının okula gönderilmemesi, savaş, anadilinde eğitim alamamak, maddi yetersizlik/yoksulluk, eğitim harcamaları, kılık-kıyafet yasakları, çocuk işçiler, eşit olmayan eğitim koşulları, doğu-batı okulların nitelik farkı, çocuk yaşta evlilik, okula ulaşım ve engelli çocuklar şeklinde olmuştur. Aday öğretmenler daha çok toplumsal ve siyasi talebe dönüşmüş sorunları eğitim hakkı ihlali olarak tanımlamışlardır. Bu şekilde toplumsal ve siyasi talepleri eğitim hakkı içine alarak toplumsal ve siyasi taleplerini teminat altına almaya çalışmaktadırlar. Aday öğretmenlerin bu stratejileri eğitimin hakkının tanımlanmış ve bitmiş bir metin olmadığını aksine sürekli bir inşa ve tanımlanma sürecinde olduğunu göstermektedir.