Kafdağı
Yazarlar: ["Yaşam KARAÇAY ÇELİK"]
Konular:-
DOI:10.51469/kafdagi.1223896
Anahtar Kelimeler:Osmanlı,Eğitim,Maârif komisyonu,Menteşe,Muğla.
Özet: Osmanlı Devleti’nde modernleşme ile birlikte eğitim alanında da birtakım değişiklere gidilmiş ve bu doğrultuda çeşitli teşkilatlanmalar meydana gelmiştir. Maârif-i Umumiye Nezareti’nin kurulması ile eğitim kurumları -askeri mektepler dışındaki- nezarete bağlanarak eğitim kurumları için belli bir düzen ve sistem oluşturulmaya çalışılmıştır. Eğitim işlerinin düzenlenmesi ve eğitim kurumlarının iyileştirilmesi maksadıyla yapılan düzenlemeler öncelikle İstanbul’da uygulamaya geçirilmiş zamanla vilâyetlerde ve vilâyetlere bağlı sancaklarda uygulanmıştır. Vilayet merkezlerinde eğitim işlerinin düzenlenmesi için Maârif Meclisleri oluşturulmuş, maarif meclisi kurulamayan sancak ve kazalarda maarif işlerinin düzenlenmesi için maarif komisyonları kurulmuştur. Sancak ve kaza merkezlerinde kurulan bir eğitim teşkilatı olan Maarif komisyonları, üyelik yapıları bakımından vilâyet merkezlerindeki maârif meclislerine benzemektedir. Osmanlı Devleti tarafından merkezde başlatılan ve sonrasında taşrada uygulamaya konulan yenilik hareketleri neticesinde Menteşe’de de Maarif komisyonları oluşturulmuştur.