Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi
Yazarlar: Turan ŞİMŞEK
Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Anahtar Kelimeler:Sağlık Okuryazarlık düzeyi,Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği
Özet: Lise öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla TSOY- 32 ve SOY SEN Senaryo Ölçekleri esas alınarak gerçekleştirilmiş bu çalışmada; katılım sağlayan öğrenci grubunun yetersiz ve sorunlu sağlık okuryazarlık kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Araştırmaya katılım sağlayan öğrenci grubunun yalnızca % 4,3’ü sağlık durumunu ‘’kötü’’ olarak değerlendirmiş %70,9’u da uzun süreli sağlık sorunu yaşamadığını ifade etmiştir. Öte yandan herhangi bir sağlık sorununda ilk önce aile hekimine(%50,4) başvurulduğu ve bu başvurunun aylık bazdaaz bir kez(%59) gerçekleştiği görülmektedir. SOY SEN Ölçeği yanıtları incelendiğinde öğrencilerin %49,8’inin sağlıkla ilgili bilgiye ulaşma, %31,85’inin bilgiyi alma, %43,15’inin bilgiyi değerlendirme %40,62’sinin ise bilgiyi uygulama konusunda tam doğru sayılan ifadeleri bilebildikleri anlaşılmıştır. Katılımcı grubun sağlık okuryazarlığı senaryo ölçeği alt boyutlarının tümünde tam doğru ifadeyi bulma oranı ise %41,30 olarak gerçekleşmiştir. Öğrencilerin TSOY-32 Ölçeği genel puan ortalaması 20,20 bulunmuştur. Araştırma sonuçları katılımcı öğrenci grubun sağlık okuryazarlık düzeyinin 30,40 olan Türkiye ortalamasının çok gerisinde kaldığını göstermektedir.