Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: Nida BAYINDIR
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.47257/busad.867979
Anahtar Kelimeler:Uzaktan eğitim,Etkili öğrenme,Öğretimin niteliği
Özet: Doğal afetler gibi pek çok zorunlu nedenden dolayı uzaktan (online) eğitim kaçınılmaz bir hal almıştır. Teknolojinin desteği ile belli dijital platformlar üzerinden sürdürülmeye çalışılan eğitim, öğrenen ile öğreten arasındaki öğretimsel ilişkiye dayanmaktadır. Dijital ortamlardaki bu etkileşim zaman zaman sorunlara neden olabilmektedir. Bu amaç doğrultusunda uzaktan eğitim yapan 6 sınıf öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada, bizzat online eğitim uygulayıcısı olan sınıf öğretmenlerinin web tabanlı öğretimin niteliğini arttırmaya yönelik değerlendirmelerini bütünsel ve derinlemesine incelemek amaçlandığından nitel araştırma desenlerinden ‘durum çalışması’ yöntemi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerden elde edilen bulgulardan 4 kategori altında 14 kod oluşturmuştur. Yapılan çalışmanın özellikle uzaktan eğitimi sürdüren sınıf öğretmenlerine ve uzaktan eğitim planlayıcılarına yol göstereceği, bu konuda yaşanabilecek sıkıntılara yönelik önlemler almalarına imkân vereceği düşünülmektedir. Araştırma bulgularına göre, uzaktan online eğitim yapmak zorunda kalan öğretmenler, öğretimin niteliğini arttırmak için teknoloji okuryazarlığının gelişmiş olması, öğrenci ilgi ve ihtiyacına göre ders planlamalarının yapılıp öğrenciyle sanki uzaktan değil de yüz yüze eğitimdeymiş gibi yakınlık gösterilmesi, kurala uygun söz alma ve konuşma becerilerinin geliştirmesi, sözlü-yazılı ve ödevle dönütler alınarak değerlendirmelerin yapılması gerektiğini düşünmektedirler. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin ders rutinleri ile ilişkili olarak teknolojik okuryazarlıklarının arttırılması, ders içeriklerinin dijital materyallerle desteklenerek uzaktan etkili öğrenme/öğretme planlamaların yapılması, öğrencinin derse katılımını bir sisteme bağlayıp, kendi davranışlarını kontrol edebileceği yolların öğretilmesi, ansal dönütlerle alternatif ölçme ve değerlendirmelerin kullanılması önerilmektedir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.