Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
Yazarlar: ÖMER ÇELİKKOL, NAZMİ AVCI
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Fırsat Eşitliği,Eşitsizlik,Kültürel Sermaye,Örgün Eğitim
Özet: Türkiye’de eğitimde eşitsizlik sorunu; genel olarak eğitimde “fırsat eşitliği” ve “imkân eşitliği” sorunu bağlamında ele alınmaktadır. Genelde bu kapsamdaki sorunlar, “kız çocuklarının okula gönderilmemesi” ve “bölgeler arasındaki eğitim imkânları farklılığı”’na indirgenmesidir. Araştırmanın çıkış noktasını, genel olarak Türkiye’de eğitim eşitsizliğine neden olan etmenlerin belirlenmesine yönelik yapılan çalışmalardan farklı olarak; örgün eğitim kapsamında ve lise örnekleminde öğrenciler anlamında söz konusu edilen bu eğitim kurumlarının karşı karşıya oldukları toplumsal eşitsizliklerin belirlenmesi oluşturmaktadır. Araştırma; toplumun üyeleri arasında ekonomik ve sosyal fırsatlara erişim bağlamındaki eşitsizliğin eğitimdeki eşitsizliği beslediğini göstermektedir. Eğitimdeki fırsat ve imkân eşitsizliği ise toplum üyeleri arasında ekonomik ve sosyal fırsatlara erişim bağlamında eşitsizliğe neden olmaktadır. Araştırma özellikle Bourdieu’nun kültürel sermaye görüşünü destekler niteliktedir. Diğer bir ifade ile okullar çoğunlukla sermaye sahiplerinin başarılı olmasına yönelik bir düzene sahiptir. Araştırmaya konu olan örgün eğitim kurumlarından liselerde toplumsal eşitsizliğin ortadan kalkması, toplumdaki ekonomik ve sosyal eşitsizliğin ortadan kalmasına bağlıdır.