Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Enes ÇOLAK, Şenay YAVUZ GÖRKEM
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Postmodernite,Materyalizim,Postmodern pazarlama,Çoklu benlik,Dağınık özne
Özet: Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencileri üzerinden genç tüketici profilini postmodernite ve materyalizim bağlamında incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 akademik takvim yılı içinde İstanbul İlinde faaliyet gösteren bir vakıf üniversitesinde öğrenimlerine devam eden ve rastgele yöntemle seçilen toplam 342 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere, üç boyutlu Postmodern Tüketici Ölçeği ve yine üç boyutlu Materyalizm Ölçeği uygulanmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin postmodern tüketici davranışlarının çoklu benlik ve dağınık özne için ‘yüksek’, gerçeküstücülük boyutu için ise ‘orta’ düzeyde olduğunu göstermiştir. Materyalizm Ölçeği ie yapılan betimleyici analizler;yüksek ortalama puanların sırasıyla mütevazılık, merkeziyetçilik ve başarı ve son olarak gösteriş için hesaplanabileceğini; genel olarak ise öğrencilerin materyalizm düzeylerinin orta seviyede olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin postmodern tüketici davranış düzeyleri ile materyalist davranış/eğilim düzeyleri arasındaki ilişkilere bakıldığında; öğrencilerin çoklu benlik puanı ile merkeziyetçilik ve gösteriş puanı arasında, dağınık özne puanı ile merkeziyetçilik ve gösteriş puanı arasında ve son olarak gerçeküstücülük puanı ile merkeziyetçilik ve mütevazılık puanı arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.