İDEALKENT
Yazarlar: Hilal TULAN IŞILDAR, Ebru Vesile ÖCALIR
Konular:Sosyal
DOI:10.31198/idealkent.1010229
Anahtar Kelimeler:COVID-19,Mobility,Public transportation,Ankara
Özet: COVID-19 salgınının yayılması, dünyanın birçok ülkesinde seyahat, hareket ve aktivite katılımını kısıtlayan benzeri görülmemiş önlemlerin uygulanmasına neden olmuştur. Pandemi sürecinde dünya genelinde kent içi hareketlilik %50-90 arasında azalırken bu oranının büyük kısmını toplu taşım kullanımı oluşturmaktadır. 2020 yılının Nisan ayında Avrupa ülkelerinde toplu taşım kullanımı oranında %50-85, Asya ülkelerinde %15-80, Afrika ülkelerinde %10-70 ve ABD’de %45-50 arasında düşüş yaşanmıştır. Türkiye’de ise COVID-19 pandemisi nedeniyle 16 Mart 2020’de başlayan kısıtlamaların uygulanması ve 24 Mart 2020 tarihinde toplu taşıma araç kapasitesinin %50’ye düşürülmesiyle Nisan 2020’de Türkiye’de hareketlilik %75 ve toplu taşım kullanımı %60-73 azalmıştır. Ankara’da; Nisan 2020’de toplu taşım kullanımı %87 azalmış ve ilk kez yolculuk türel ayrımında özel taşımın oranı %50’nin üzerine çıkmıştır. Bu çalışmada COVID-19 pandemisinin Ankara’daki toplu taşım kullanımına etkisinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda pandemi öncesi ve pandemi dönemi boyunca Ankara’da 1 iş günündeki kent içi ulaşım türlerinin yolculuk türel dağılımları karşılaştırılmıştır. Pandemi süreci ve sonrasında Ankara’da toplu taşım kullanımını arttırıcı çözüm önerileri sunulmuştur.