Journal of Organizational Behavior Review
Yazarlar: Gökben BAYRAMOĞLU, Emre UYSAL, Ahmet KARKI
Konular:Davranış Bilimleri
Anahtar Kelimeler:Algılanan Örgütsel Stres,İş performansı,Örgütsel Bağlılık,Öğretmen
Özet: Örgütsel Stres; “çalışanlar için anksiyeteye ve olumsuz sonuçlara yol açan örgütsel faktörlerin yarattığı stres” olarak tanımlanabilir. Öğretme, stresli bir faaliyet olması nedeniyle detaylı olarak incelenmesi gerekmektedir. Ayrıca öğretmenlerin kuruma olan bağlılıkları, stresin üstesinden gelmek için kullandıkları teknikleri etkilemektedir. Bu çalışmada öğretmenlerin algıladıkları örgütsel stresin iş performansı üzerindeki etkisinde duygusal bağlılığın aracılık rolü araştırılmıştır. Araştırmada Çorum’da görev yapan 305 öğretmenle anket çalışması yapılmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, korelasyon, regresyon analizi ve SPSS Process modülü kullanılmıştır. Algılanan örgütsel stres-iş performansı arasında düşük, negatif yönlü ve anlamlı; algılanan örgütsel performans-örgütsel bağlılık arasında ise düşük, negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılık-performans arasında düşük, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Algılanan örgütsel stres-örgütsel bağlılık regresyon modeline birlikte dahil edildiğinde stres-performans ilişkisinin anlamsızlaştığı görülmüştür. Ayrıca SPSS Process modülü yardımıyla aracılık rolü teyit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar özellikle ulusal literatürde yapılmış olan araştırma bulgularını destekler niteliktedir. Ancak örgütsel stres-performans arasındaki ilişkinin çok düşük olması, stresle ilgili söylemlerin yeniden gözden geçirilmesini getirmektedir. Bu bağlamda, insan biyolojisi-modern yaşam arasındaki çelişkilerin stres üzerindeki etkilerine yönelik çalışmaların arttırılması gerekmektedir.