Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: ["Nurhan DOĞAN", "Gonca ÜSTÜN", "Merve ÇAYIR YILMAZ"]
Konular:-
DOI:10.38108/ouhcd.1000053
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Ebelik,Hemşirelik birinci sınıf öğrencileri,Klinik stres,Oryantasyon programı
Özet: Amaç: Bu çalışma, birinci sınıf hemşirelik ve ebelik öğrencilerine uygulanan oryantasyon programının klinik stres üzerine etkisini ve öğrencilerin deneyimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Yarı deneysel ve fenomenolojik türdeki bu çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 2018-2019 Bahar Yarıyılında bir üniversitenin hemşirelik ve ebelik bölümündeki birinci sınıf öğrencileri (n=117), örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden hemşirelik ve ebelik bölümlerindeki birinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur (n=94). Veriler, öğrenci bilgi formu, Klinik Stres Anketi ve öğrencilerin deneyimlerini yazabilecekleri yarı yapılandırılmış form ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin sosyodemografik ve akademik özellikleri ile klinik stres düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu, klinik uygulamanın son gününde stres düzeyinin en yüksek olduğu (28.39±6.97) ve aradaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<.05). Oryantasyon programı sonrasında, klinik stresin Tehdit alt ölçeğinin en düşük (4.97±3.47), klinik stres toplam (28.39±6.97), Zorluk (14.86±4.60), Kayıp (2.65±2.14) ve Fayda (4.78±1.84) alt ölçeklerinin ise klinik uygulamanın son gününde en yüksek olduğu ve gruplar arası farkın anlamlı olduğu görülmüştür (p<.05). Öğrenciler, klinik uygulamanın ilk gününde "yorulduklarını ve heyecanlandıklarını", son gün ise "deneyim kazandıklarını, mesleğe karşı korkularının azaldığını ve heyecanlarını kontrol ettiklerini" belirtmişlerdir. Sonuç: Bölüm (memnuniyet, isteyerek seçme) ve mezun olunan lisenin öğrencilerin klinik stres düzeyini etkilediği ve oryantasyon programının sadece klinik stres puanının tehdit alt boyutunda azalma sağladığı belirlenmiştir.