Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi
Yazarlar: Gizem PARLAYANDEMİR
Konular:Film, Radyo, Televizyon
DOI:10.33464/mediaj.996258
Anahtar Kelimeler:Bağlanma Paradigması ve Sinema,Bağlanma Paradigması ve Türk Filmleri,Türk Filmleri ve Toplumsal Cinsiyet Temsili.
Özet: İlişkiler, sinemasal anlatılarda temsil edilen konulardandır. Film metinlerindeki karakterlerin ilişki kalıpları, toplumsal cinsiyet uzlaşımlarının temsilini üretir, yeniden üretir ve yayar. Film metinlerindeki karakterler arasındaki ilişkiler, özellikle neoliberal paradigmanın yaydığı bireyciliği ve insan ilişkilerini onarmak için gereken emeğin yokluğunu normalleştiren söylemi oluşturur. Aynı zamanda temel ihtiyaçlarımız ve çatışmalarımız olan bağlanma kalıplarımız hakkında düşünmeyi de sağlarlar. Bağlanma paradigması, bağlanma teorisi ve modellerine odaklanan davranışsal yaklaşımı tanımlar. Bağlanma kalıpları hem hikayelere hem de karakterlere göre değişebilir. Bu çalışmada, 1965-2020 yılları arasında geniş bir zaman aralığından seçilen on Türk filmi, farklı bağlanma kalıplarını ve cinsiyet uzlaşımlarını tartışmak için söylem analizi ile analiz edilmiştir. Popüler filmler Vesikalı Yarim, Selvi Boylum Al Yazmalım Issız Adam ve Biz Böyleyiz; ve bağımsız filmler Sevmek Zamanı, Kader, Körleşme kaçınan, kaygılı, kaygılı-kaçınan bağlanma örneklerini tartışıyor. Popüler filmler Mucize ve Nadide Hayat, güvenli bağlanmayı farklı açılardan sorgulamaya örnektir. Gerçek Kesit: Manyak, güvensiz bağlanma ile erkeklik krizinin şiddetle ilişkisini ortaya koyduğu için uç bir örnek olarak seçilmiştir.