Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi
Yazarlar: Cihan OĞUZ
Konular:İletişim
DOI:10.33464/dorduncukuvvet.623416
Anahtar Kelimeler:Seçim,Çerçeveleme Kuramı
Özet: İstanbul’da 31 Mart 2019 tarihinde yapılan, ancak Yüksek Seçim Kurulu (YSK) tarafından iptal edilerek 23 Haziran 2019 tarihinde yenilenen Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçimi medya açısından da ilginç bir tablo ortaya çıkarmıştır. Yaklaşık 3 ay süren gergin süreç sonunda CHP adayı Ekrem İmamoğlu 806 bin 415 oy farkla seçimi yeniden kazanarak başkan seçilmiştir. Ancak bu süreçte iktidar yanlısı gazeteler ile muhalif basın arasında tam anlamıyla bir “manşetler savaşı” yaşanmıştır. Bu durum doğal kabul edilmekle birlikte, özellikle seçim sonrası kimi gazetelerde atılan manşetlerde ve haber değerlendirme şeklinde rastlanan “postmodern sansür”, medya etiği açısından kimi soru işaretleri oluşturmuştur: Haberin flaşı ve değeri gizlenmiş, sıradan manşetler atılarak olayın önemi perdelenmek istenmiştir. Üstelik bu, algı yönetimi veya manipülasyona hiç de gerek duyulmayacak netlikteki bir toplumsal olayda gerçekleşmiştir. Bu çalışmada, Türk Basını’nın “amiral gemisi” olarak nitelendirilen Hürriyet Gazetesi’nin, Ekrem İmamoğlu’nun seçilmesi ve mazbatasını alması haberlerini nasıl yansıttığı, Robert Mathew Entman’ın “Çerçeveleme” kuramı bağlamında irdelenmiştir. Gazetede yayımlanan ve “örnek olay” olarak seçilen iki haber, Van Dijk’in eleştirel söylem analizi kapsamında çözümlemeye tabi tutularak, Hürriyet Gazetesi’nin bakış tarzı ve tutumu ele alınmıştır.