Acta Infologica
Yazarlar: Kemal ŞAHİN, Bülent Onur TURAN
Konular:Mühendislik, Ortak Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Parametrik Tasarım,Mimarlıkta Parametrik Tasarım Eğitimi,Proje Değerlendirme Ölceği
Özet: Problemlere çözüm önerileri getirmek olarak tanımlanan tasarım günümüzde, çok daha kompleks ve iç içe geçmiş birçok etkenden etkilenen konulara çare üretmekte, bunu yaparken de var olan koşullara ve gereksinimlere dikkat etmesi beklenilmektedir. Tasarımın hüküm sürdüğü tüm alanlarda artık değişkenler, sınırlılıklar ve gereksinimler ön plana çıkmakta ve tasarım sürecini şekillendirmektedir. Özellikle mimari gibi çevre koşullarının birebir etkilediği, maliyet ve zaman hesaplarının yapıldığı durumlarda artık problem farklı boyutlarda değerlendirilmeli ve ortaya konan tasarım çözümlerininoptimumu veuygunu kabul görmelidir. Bu araştırma kapsamında daha önce projelerinde parametrik tasarım ilkelerini hiç kullanmamış mimar adaylarına uygun bir süre boyunca, uygulamaya dayalı parametrik tasarım eğitimi verilmiştir. Yürütülen eğitim içerisinde parametrik tasarımın temel ilkeleri ile üretim aşamasındaki pratikleri ve dinamikleri konusunda çalışmalar yürütülmüştür. Eğitim sonrasında katılımcıların parametrik tasarım prensiplerine uygun bir obje tasarlamaları ve üretmeleri istenmiştir. Üretilen bu objeler bu çalışma için özel olarak geliştirilen rubrik ölçek ile değerlendirilmiş, geliştirilen ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Ayrıca mimar adaylarının parametrik tasarıma karşı tutum ve görüşleri incelenerek proje geliştirme aşamasındaki motivasyonları ve performanslarına yansımaları değerlendirilmiştir.