Acta Infologica
Yazarlar: Mehmet Cem BÖLEN, Üstün ÖZEN, Ersin KARAMAN
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Teknoloji Kabul Modeli,Bilgi Sistemleri Beklenti Onaylama Modeli,Model Karşılaştırma,Mobil Alışveriş,Kullanıma Devam Etme Niyeti
Özet: Teknolojik alışkanlıkların çok hızlı değiştiği günümüzde teknoloji tabanlı bir ürün ya da hizmetin sürekli kullanımının sağlaması kuşkusuzaz benimsenmesi kadar önemlidir. Dolayısıyla son yıllarda teknoloji kabulü sonrası sürece (post-adoption) yönelik çalışmaların sayısı gittikçe artmaktadır. Bu çalışmaların birçoğu Teknoloji Kabul Modeli (TKM) veya Bilgi Sistemleri Beklenti Onaylama Modelini (BSBOM) kuramsal altyapı olarak kullanmaktadır. Çalışma kapsamında teknoloji kabulü sonrası süreçte kullanıma devam etme niyetini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla kullanılan bu iki model, mobil alışveriş bağlamında test edilmiş ve kullanıcıların mobil alışveriş uygulamalarının ve sitelerinin kullanmaya devam etme niyetlerini açıklama güçleri yönünden birbiriyle karşılaştırılmıştır. Veri analizi AMOS yazılımı kullanılarak yapısal eşitlik modellemesi (YEM) yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma sonucunda BSBOM’un TKM’ye göre kullanıma devam etme niyetini çok daha yüksek oranda açıkladığı sonucuna ulaşılmış (BSBOM R²= %71, TKM R²=%53) ve mobil alışveriş bağlamında teknoloji kabulü sonrası süreç içerisinde kullanım niyeti olgusunu incelemek için BSBOM’un TKM’ye göre daha etkili bir model olduğu ortaya konmuştur.