Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi
Yazarlar: Sümeyye YAĞMUR, Talat AYTAN
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Çocuk edebiyatı,Doğa,Doğa elemanları,Doğa etkileşimi
Özet: Günümüzde küresel çapta doğaya yönelik ilginin arttığı görülmektedir. İnsanın ilgileriyle doğrudan ilişkili bir tür olan edebiyat da bu ilgiye yönelik içeriklerle donatılmıştır. Yetişkin edebiyatının yanı sıra çocuk edebiyatında da doğa ile ilgili, kahramanları doğa elemanları olan ve mekân olarak doğayı kullanan eserler kaleme alınmıştır. Pek çok eserde çocuklara günlük yaşam deneyimi kazandırma ve ahlakî değer öğretimi amacıyla doğaya yer verildiği görülmektedir. Çocuğun bu yolla çok yönlü gelişmesi beklenmektedir. Çocuk kitaplarında doğa, çoğunlukla “teşhis” sanatıyla sunulmasına rağmen doğaya özgün özellikleriyle yer veren eserler de bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı kahramanı çocuk olan hikâyelerde kendisi olması özelliğiyle kahramanla etkileşimde bulunan doğa elemanlarını tespit etmektir. 6 - 12 yaş grubuna hitap eden 30 çocuk kitabından seçilmiş 50 hikâye araştırma kapsamında incelenmiştir. Kitaplardaki veriler analiz edilmiş ve sınıflandırılmıştır. Sınıflandırma sonucunda çocuk kahramanların hayvan, bitki, su, toprak, gökyüzü, hava ve doğa olayları ile etkileşimde bulunduğu tespit edilmiştir. Kahramanlarınfazla etkileşimde bulunduğu doğa elemanı hayvanlarkenaz etkileşimde bulunduğu doğa elemanı doğa olaylarıdır.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.