Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi
Yazarlar: Harun KAYA, Veys TOPTAŞ, Hamza ERGÜN, Çağla ESMER
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Z-kütüphane,Türkçe öğretmenleri,Okuma alışkanlığı,Kitap,Öğrenci memnuniyeti
Özet: Z-kütüphanelerdeki kitap varlığını Türkçe öğretmenlerinin görüşleri açısından değerlendirmek amacıyla yapılan bu çalışmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Gittikçe yaygınlaşan z-kütüphanelerdeki kitaplar hakkında “Türkçe öğretmenlerinin düşünceleri nelerdir?” sorusuna cevap aranmıştır. Bu doğrultuda yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış formlar hazırlanmıştır. Türkçe öğretmenleriyle yapılan yüz yüze görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Genel ağ yoluyla ulaşılan öğretmenler için ise yapılandırılmış görüşme formu kullanılıp Türkçe öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır. Türkçe öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda elde edilen veriler çalışmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak için önce betimsel analize ardından da içerik analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme neticesinde Türkçe öğretmenlerinin z-kütüphanelerdeki kitapları 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin seviyelerine uygun gördüğü, 8. sınıf öğrencilerinin seviyesine ise tam olarak uygun görmediği ortaya çıkmıştır. Kitap ve yazarların çoğunlukla güncel olduğu buna karşın güncel olmayan kitap ve yazarların da kütüphanelerde yer aldığı belirtilmiştir. Kitaplar, tür olarak incelendiğinde ise daha çok hikâye, masal ve roman türlerinin kütüphanelerde yer aldığı diğer türlerin ise daha az bulunduğu saptanmıştır. Kitaplar, içerik olarak genel anlamda nitelikli bulunmuştur. Kitap seçimini kendileri yapan Türkçe öğretmenleri kitapların biçimsel açıdan nitelikli olduğunu dile getirirken kitap seçimine dâhil olmayan Türkçe öğretmenleri kitapların biçimsel açıdan nitelikli olmadığını düşünmektedir. Araştırmaya katılan Türkçe öğretmenlerinin tamamı öğrencilerin z-kütüphanelerden memnun olduğunu ve z-kütüphanelerin okuma alışkınlığını olumlu yönde etkilediğini belirtmiştir.