Universal Journal of History and Culture

Universal Journal of History and Culture

Lise Üçüncü ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinde Eşitlikçi Cinsiyet Algısı ile STEM İlişkili Kariyer Tercihi Arasındaki İlişkide Kariyer Seçiminde Gelenekçi Cinsiyet Rolleri Algısının Aracı Rolü

Yazarlar: ["Sevim Sılanur KÜÇÜK", "Sami ÇOKSAN"]

Cilt - , Sayı Cilt: 5 Sayı: 1 , 2023 , Sayfalar -

Konular:-

DOI:10.52613/ujhc.1167573

Anahtar Kelimeler:Eşitlikçi cinsiyet rolleri,Kariyer seçiminde cinsiyet rolleri,Cinsiyet rolleri,STEM ilişkili kariyer tercihi,Kariyer seçiminde gelenekçi cinsiyet rolleri

Özet: Mevcut çalışma, lise üçüncü ve dördüncü sınıftaki öğrenciler arasında iki noktayı araştırmayı amaçlamıştır. İlk olarak, eşitlikçi cinsiyet algısı ile STEM ile ilgili kariyer tercihi arasındaki ilişkide kariyer seçiminde gelenekçi cinsiyet rolleri algısının aracı rolünü incelenmiştir. İkinci olarak, keşfedici bir amaçla, cinsiyet grupları ve okul türleri arasında değişkenler açısından farklılıklara odaklandık. Araştırmaya 15-20 yaş arası (\textit{Ort}.=17, \textit{SS}= .789) 164 öğrenci (76 kız, \%46,3 88 erkek, \%53,7) katılmıştır. Katılımcılar demografik bilgi formu, toplumsal cinsiyet algısı ölçeği ve meslek seçiminde toplumsal cinsiyetin rolü ölçeğini doldurmuşlardır. Hipotezimize paralel olarak, basit aracılık modeli analizi, kariyer seçiminde gelenekçi cinsiyet rolleri algısının aracı rolünü göstermiştir ($\beta$ = .144, \%95 GA [.001, .286], \textit{SH} = .073, \textit{z} = 1.971,\textit{ p} = .048). Keşfedici analizler ise Anadolu lisesi ve fen lisesi öğrencilerinin diğer okul türlerine göre eşitlikçi cinsiyet rollerini daha fazla, kariyer seçiminde ise gelenekçi cinsiyet rollerini daha az tercih ettiklerini ortaya koymuştur. Ayrıca fen lisesindeki öğrenciler ile kız öğrenciler, sırasıyla diğer okul tiplerindeki öğrenciler ve erkek öğrencilerden daha fazla bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) ile ilgili meslekleri tercih etmektedirler. Bulgular sosyal psikoloji bağlamında tartışılmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA