Spor Eğitim Dergisi
Yazarlar: Çağatay DERECELİ
Konular:Spor Bilimleri
Anahtar Kelimeler:Perceive Stress,Psychological resilience,Cocid19
Özet: Bu araştırma Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Algıladıkları Stres Düzeyleri Puanlarının Psikolojik Sağlamlık Puanları Üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri katılımcılara Google formlar aracılığıyla ulaştırılmış ve gönüllü olarak araştırmaya katılımı esas alınmıştır. Toplamda 474 katılımcıya ulaşılmış eksik ya da hatalı görülen 2 ölçek formu analiz için uygun bulunmamıştır. Analiz için 472 ölçek formu uygun bulunmuştur. Veri toplama aracı olarak, Smith ve diğerleri (2008) geliştirilen ve Doğan (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) ve Cohen, Kamarck ve Mermelstein (1983) tarafından geliştirilen Yerlikaya ve İnanç (2007) tarafından ölçeğin Türkçe uyarlama çalışması yapılan Algılanan Stres Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde ve güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmıştır. Ayrıca korelasyon analizi ve Katılımcıların Algıladıkları Stres Düzeyleri Puanlarının Psikolojik Sağlamlık Puanları Üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla regresyon analizi uygulanmıştır. Katılımcıların Algıladıkları Stres Düzeyleri Puanlarının Psikolojik Sağlamlık Puanları Üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla regresyon analizi regresyon analizi uygulanmış ve kurulan modelin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. (F=2327,624; p<0.05). Bağımsız değişkenlere ait beta katsayı değerine, t değerine ve anlamlılık seviyesine bakıldığında; stres düzeyinin psikolojik sağlamlık üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu görülmektedir (t=-18.100, p<0.05). Psikolojik sağlamlık üzerindeki değişimin %40. 9’unu açıklandığı görülmektedir (Düzenlenmiş R^2=0.409). Psikoloji değişkenindeki 1 birimlik artış kişisel uygunluk üzerinde ki -.479’luk azalışa (β=-.479) neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.