Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Deniz ÇIPA, Mine AFACAN FINDIKLI, Erkut ALTINDAĞ
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.53506/egitim.977077
Anahtar Kelimeler:Duygusal zeka,Kültürel zeka,Sosyal sermaye,İş tatmini,Örgütsel bağlılık
Özet: Bu ampirik çalışmanın temel amacı, öğretmenlerin duygusal ve kültürel zekâ düzeyinin iş tatmini ve örgütsel bağlılığa etkisini incelemek ve sosyal sermaye aracılığıyla bu etkinin farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırma bulguları, 2018-2019 akademik yılında İstanbul ilinde görevli olan öğretmenlerden alınan bilgiler doğrultusunda elde edilmiştir. Toplanan veriler, yapısal eşitlik modellemesi kapsamında Smart PLS kullanılarak test edilmiştir. Önceki araştırmalarda desteklenmiş olduğu görülmesine rağmen, bu araştırmada yer alan öğretmen örnekleminde duygusal ve kültürel zekânın iş tatmini üzerinde etkisi görülmemiştir. Diğer yandan duygusal zekânın duyguların düzenlenmesi boyutu ve motivasyonel kültürel zekâ boyutunun duygusal bağlılık ve devam bağlılığı üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Sosyal sermaye, örgütsel bağlılık üzerinde doğrudan ve anlamlı bir etkiye sahiptir. Duygusal ile kültürel zekânın örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinde sosyal sermayenin herhangi bir aracılık etkisi belirlenmemiştir.