Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi

Organ ve Doku Bağışı Konusunda Ortaokul Öğrencilerinin Kararlarının ve İnformal Muhakeme Örüntülerinin İncelenmesi

Yazarlar: Murat GENÇ, Uğur ORHAN, Özlem ÖZCAN BAYKURT, Engin ÖZEL, Nursena İKİ̇NCİ̇, Emel GÜRBÜZ, Merve TÜRK

Cilt 5 , Sayı 2 , 2020 , Sayfalar 148 - 164

Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Anahtar Kelimeler:Sosyobilimsel konular,Organ ve doku bağışı,İnformal muhakeme örüntüleri,Karar verme becerileri

Özet: Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin sosyobilimsel bir konu olan organ ve doku bağışı ile ilgili kararlarını ve bu süreçte kullandıkları informal muhakeme örüntülerini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Düzce ilindeki 4 farklı devlet ortaokulunda öğrenim gören 35 kadın, 40 erkek toplam 75 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Araştırmanın veri kaynağını organ ve doku bağışıyla ilgili olumlu ve olumsuz metinlerin de yer aldığı 6 açık uçlu sorulardan oluşan bir form oluşturmaktadır. Öğrencilerin açıklamaları rasyonel, duygusal ve sezgisel olmak üzere üç informal muhakeme örüntüsüne göre betimsel analiz tekniğine göre analiz edilmiştir. Ölçme aracından elde edilen veriler araştırmacılar tarafından informal muhakeme örüntüleri boyutunda karşılıklı analiz edilmiş ve güvenilirlik 0,85 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada öğrencilerin büyük çoğunluğunun organ ve doku bağışına olumlu yaklaşmakla birlikte kadınlarda ve sınıf düzeyi yüksek olan öğrencilerde olumlu yaklaşma oranının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Olumlu yaklaşan öğrenciler daha çok duygusal informal muhakeme örüntüsünü kullanırken, olumsuz yaklaşanların ise daha çok mantıksal bir gerekçeye dayandırarak rasyonel informal muhakeme örüntüsünü kullandığı tespit edilmiştir. Cinsiyete göre ise; kadınlarda ve erkeklerde duygusal informal muhakeme örüntüsünün ağır bastığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna karşın erkeklerin rasyonel informal muhakeme örüntüsünü kullanma düzeylerinde kadınlara kıyasla belirgin bir fark olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf düzeylerine göre; 6.sınıfların daha çok duygusal, 7. Sınıfların rasyonel, 8. Sınıfların hem duygusal hem rasyonel informal muhakeme örüntülerine göre görüş bildirdiği belirlenmiştir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Sonuçların tamamını görmek için Asos İndeks'e üye bir üniversite ağından erişim sağlamalısınız. Kurumunuzun üye olması veya kurumunuza ücretsiz deneme erişimi sağlanması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={Organ ve Doku Bağışı Konusunda Ortaokul Öğrencilerinin Kararlarının ve İnformal Muhakeme Örüntülerinin İncelenmesi}, volume={5}, number={148–164}, publisher={Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi}, author={Murat GENÇ,Uğur ORHAN,Özlem ÖZCAN BAYKURT,Engin ÖZEL,Nursena İKİ̇NCİ̇,Emel GÜRBÜZ,Merve TÜRK}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Murat GENÇ,Uğur ORHAN,Özlem ÖZCAN BAYKURT,Engin ÖZEL,Nursena İKİ̇NCİ̇,Emel GÜRBÜZ,Merve TÜRK. (2020). Organ ve Doku Bağışı Konusunda Ortaokul Öğrencilerinin Kararlarının ve İnformal Muhakeme Örüntülerinin İncelenmesi (Vol. 5). Vol. 5. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi.
MLA
KOPYALA
Murat GENÇ,Uğur ORHAN,Özlem ÖZCAN BAYKURT,Engin ÖZEL,Nursena İKİ̇NCİ̇,Emel GÜRBÜZ,Merve TÜRK. Organ ve Doku Bağışı Konusunda Ortaokul Öğrencilerinin Kararlarının ve İnformal Muhakeme Örüntülerinin İncelenmesi. no. 148–164, Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2020.