Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN RENKLERİ KULLANMA DURUMLARI

Yazarlar: Azmi TURKUT, İbrahim Yaşar KAZU

Cilt 3 , Sayı 2 , 2018 , Sayfalar 18 - 28

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Renk bilgisi,Renkler,Renk psikolojisi

Özet: Renk, göz ile anlaşılan bir ışık tesiridir. Işığın eşya üzerine çarpması ile yansıyan ışınlardan gözümüze gelen duyumların her birine renk denir. Renkleri, farklı parametreleri kullanarak gruplara ayırmak mümkündür. İnsanlar üzerinde bıraktığı etkiler göz önünde bulundurulduğunda “sıcak” ve “soğuk” olmak üzere iki renk grubu ortaya çıkar. Bunun dışında renkler fiziksel olarak “ana renkler” ve “ara renkler” olarak da gruplandırılmıştır. Renk psikolojisi insanın renge tepkisinin hem duyusal hem de fiziksel olduğunu belirtmektedir, Bu bağlamda renklerin insan üzerindeki etkilerini -Fizyolojik etkiler -Psikolojik etkiler olarak ayırmak mümkündür. Bu çalışmada, rengin insanoğlu tarafından nasıl algılandığı, algılama olayının nasıl gerçekleştiği özet olarak verilmiştir. Ortaokul çağındaki öğrencilerin hangi renkleri sevdikleri, cinsiyet farklılıklarıyla, ailenin ekonomik geliri ve kültür yapısıyla ilgili olarak çocukların sevdiği renklerde farklılıklar olup olmadığı araştırılarak elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir ve istatistiksel olarak verilerin frekans ve yüzde dağılımları yorumlanmıştır.            7.sınıflar ve 8.sınıflar öğrenci gruplarına "bulut", "güneş", "karanlık", "aile", "anne", "baba", "kardeş", "öğretmen", "mutluk" ve "ölüm" kelimeleri verilerek hangi rengi ifade ettiği ilişkin ürettikleri farklı metaforlar analiz edilmiştir.                 Yine 7.sınıf ve 8.sınıf öğrencilerine verilen renkler "Siyah”, Beyaz", "Gri", "Kahverengi", "Mavi", "Yeşil", 'Turuncu", "Sarı", "Pembe" ve "Kırmızı" renkleri verililere neyi hatırlatıyor ifadesine ilişkin ürettikleri çok sayıda metaforlar ürettikleri gözlenmiştir.                 Çocukların yaşadıkları sosyal ve kültürel çevrenin bireysel tüm tercihlerine etkisi olduğu gerçeğinden hareket edilen bu araştırmada, resim ve rengin çocuklar için ne ifade ettiğine yönelik altyapı unsurları belirlenerek; çevre, okul, aile ve kültürel faktörlerin renk tercihlerine doğrudan etkilerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2018, title={ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN RENKLERİ KULLANMA DURUMLARI}, volume={3}, number={2}, publisher={Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi}, author={Azmi TURKUT,İbrahim Yaşar KAZU}, year={2018}, pages={18–28} }
APA
KOPYALA
Azmi TURKUT,İbrahim Yaşar KAZU. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN RENKLERİ KULLANMA DURUMLARI (Vol. 3, pp. 18–28). Vol. 3, pp. 18–28. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi.
MLA
KOPYALA
Azmi TURKUT,İbrahim Yaşar KAZU. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN RENKLERİ KULLANMA DURUMLARI. no. 2, Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2018, pp. 18–28.