MESOS Disiplinlerarası Ortaçağ Çalışmaları Dergisi

MESOS Disiplinlerarası Ortaçağ Çalışmaları Dergisi

horror vacui”, “arabesk” ve diğerleri: Ötekileştiren Bir Grup Terim üzerinden İslam sanatında anlamı araştırmaktan kaçınmak. Birinci Bölüm

Yazarlar: ["Terrance Michael Patrick DUGGAN"]

Cilt - , Sayı Sayı: IV , 2022 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Ötekileştirme,İslam Sanatı,Horror vacui,Horror infiniti,Estetik,Oryantalizm,Soyut tasarım,Terminoloji.

Özet: İki bölüm olarak tasarlanan bu makale İslam sanatında kullanılan bir grup bezeme üslubunu adlandırmak için kullanılan Batı kökenli terimlerin yarattığı karmaşa ve yanlış değerlendirmeleri konu edinmektedir. Bazıları yakın zamanda önerilmiş bazıları ise uzun süredir kullanılan bu terimler ne yazık ki İslam sanatını ötekileştirme yönünde, bilinçli olmasa da, yanlış yönlendirmelere yol açmaktadır. “Bezeme”, “süsleme” ve “soyut tasarımlar” olarak verilen bu terimler İslam sanatı bezeme sanatı örneklerinin niyet ve kapsamına dair yanlış okumalara neden olmuştur. Makale İslam sanatında tasarımların temelinde figürlü süslemeden kaçınan“ikonofobi” ya da açık alan korkusu olarak tanımlanan “kenofobi” olduğu önerisini sorgulamayı amaçlamaktadır. İslam sanatında eser bezenirken kullanılan ve yüzeyde hiç boş alan kalmayacak şekilde oluşturulan tasarım üslubu bu nedenle 19 yüzyıldan başlayarak sanat tarihçileri tarafından “horror vacui” boşluk korkusu olarak tanımlanmıştır. Herhangi bir şekilde bir bağlamla ilişkilendirilmeyen bu tanımlama, ki günümüzde de hala kullanılmaktadır, benzer başka terminoloji ile birlikte tekrarlanarak İslam sanatının yaratısal anlamda bir bağlamı/anlamı olmadığı, şekillerin basit bir tekrarı ile oluşturulduğu algısını yaratmakta, sanat tarihi ve tarih alanında eserleri anlamlandırma çabalarının (bilinçli ya da bilinçsiz olarak) önünü kesmektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA