Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi

Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi

E-Ticaretteki Pazaryeri Satıcı Seçimi Problemine Bulanık Hibrit Yaklaşım

Yazarlar: ["Kübra TÜMAY ATEŞ"]

Cilt - , Sayı Cilt: 5 Sayı: 2 , 2022 , Sayfalar -

Konular:-

DOI:10.47495/okufbed.1022239

Anahtar Kelimeler:Satıcı seçimi problemi,Bulanık AHP,Bulanık Hiyerarşik TOPSIS,Pazaryeri,İnternet alışverişi

Özet: Günümüz şartları göz önüne alındığında ve salgın hastalığın birden bire ortaya çıkması durumu internet ticaretini zorunlu olarak arttırmıştır. Bu durum satıcıların çeşitlenmesi ve farklı sektörlerde sayılarının artmasına sebep olmuştur. İnternet satıcılarının artması müşteriler için hangi ürünü hangi satıcıdan nasıl alacağı konusunda karar vermesini zorlaştırmıştır. Bu sebeple pazaryeri siteleri incelenmiş ve müşterilerin tercihini etkileyen en önemli kriterler belirlenmiştir. Bu kriterlerin çoğu, karar vericilerin bulanık ifadeler kullanarak ifade edebilecekleri dilsel terimlere dayanmaktadır. Bu çalışmada, Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi ve Bulanık Hiyerarşik TOPSIS yöntemlerinin birleştirilmesiyle bir hibrit model kullanılarak satıcı seçim problemi çözülmüştür. Çalışmada, satıcı puanları, müşteri yorumları ve alanında uzman kişilerden görüş alınmıştır. Üç ana kriter ve on yedi alt kriter belirlenmiş ve Bulanık Hibrit Yaklaşıma uygulanmıştır. Uygulanan hibrit yöntemin sonuçlarına göre en etkili ana kriter 0,68 ağırlıkla satıcının genel özellikleri olarak bulunmuştur. Satıcı ile iletişim kolaylığı ise 0,30 ağırlıkla bu ana kriterin bir alt kriterinden elde edilmiştir. Böylelikle yapılan analizler sonucunda müşterilerin satıcının genel özelliklerine ve satış sonrası iletişime diğer kriterlere göre çok daha önem verdiği görüşüne varılmıştır. Önerilen hibrit model Türkiye'deki pazaryeri satıcı seçimi problemine başarıyla uygulanmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA