Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: Sümeyye YÜCEL
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
DOI:10.53047/josse.912882
Anahtar Kelimeler:Aile,Bilinçli-farkındalık,Bilinçli-farkındalıklı ebeveynlik,Ebeveyn-çocuk ilişkisi
Özet: Ebeveyn ve çocuk arasında kurulan ilişkinin hem bireyin hem de toplumun ruh sağlığına etkisi olacağı bilinmektedir. Söz konusu ilişkinin sağlıklı olması için pek çok bilgi, yol ve yöntem izlenebilir. Günümüzde sıkça karşılaşmaya başladığımız bilinçli-farkındalık temelli çalışmalar ebeveyn-çocuk ilişkisinde de kendine yer bulmaktadır. Bu çalışmada ise amaç, ulusal alan yazında henüz yaygın olarak çalışılmamış olan “bilinçli-farkındalıklı (mindful) ebeveynlik” kavramını ele almaktır. Bu sayede ebeveyn-çocuk ilişkisinde alternatif bir yol olabileceğinin belirtilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. Bu konu ile ilgili yapılan çalışmalardan faydalanılarak teorik ve pratik açıdan kavram ele alınmıştır ve bir derleme yapılarak sunulmuştur. Kavramın tanıtılması ile ülkemizde bilinçli-farkındalıklı ebeveynlik ile ilgili çalışmalara katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Çalışma kapsamında sırasıyla; bilinçli-farkındalıklı ebeveynlik kavramının tanımı, temelinde neler olduğu, alt boyutları, bilinçli-farkındalıklı ebeveynliğin ölçülebilirliği ve değerlendirilmesi, ebeveyn ve çocuğa yansımaları ele alınmıştır. Çalışmanın son aşamasında ise ülkemizdeki çalışmalarla birlikte araştırmacı ve uygulamacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.