Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: Seray YAZICIOĞLU, Neslihan KARAKUŞ
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
DOI:10.53047/josse.998220
Anahtar Kelimeler:Çocuk edebiyatı,Değerler,Değerler eğitimi,Kök değerler
Özet: Çocukların gelişim dönemlerinde, karakterlerinin ve toplamsal kimliklerinin oluşmasında çocuk edebiyatı ürünlerinin önemi büyüktür. Çocuklar, okul öncesi dönemde ailenin katkısıyla okula başladıkları andan itibaren dersler aracılığı ile çocuk edebiyatı ürünlerine ulaşmaktadırlar. Çocukların edebiyat eserleri ile tanışıp okuma alışkanlığı kazanmalarının yanında hangi kitapları okudukları önem arz etmektedir. Çünkü toplumlar arasında sosyal sürekliliği sağlayan en etkin güç, eğitimdir. Çocuğa toplumsal değerler, insan, aile, birey ve yurttaş olma bilinci, kısacası kültür birikimi eğitim yoluyla aktarılabilir. Eğitim kurumlarında bu aktarımı sağlayacak en iyi araçlardan biri de edebiyat ürünleridir. Bu sebeple çocuk edebiyatı eserlerinde yer alan değerler, bu değerlerin olumlu ve olumsuz şekilde ele alınış şeklinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı da ortaokul öğrencileri tarafından çok okunduğu tespit edilen Şermin Yaşar’ın Abartma Tozu ve Dedemin Bakkalı kitaplarını Milli Eğitim Bakanlığı’nın Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan on kök değere (adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik) göre incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış, verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma neticesinde Dedemin Bakkalı kitabında en sık saygı (%26), yardımseverlik (%17) ve dürüstlük (%14) değerlerine yer verilirken, en az vatanseverlik (%0) ve sabır (%1) değerlerine yer verildiği; Abartma Tozu kitabında ise en sık sevgi (%23), sorumluluk (%20) ve yardımseverlik (%18) değerlerine yer verilirken, en az vatanseverlik (%1) ve dürüstlük (%2) değerlerine yer verildiği tespit edilmiştir.