Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: Tuba YAVAŞ, Bahar AYGÜN, Huseyin ULAK
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
DOI:10.53047/josse.910653
Anahtar Kelimeler:Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi,Kendini gerçekleştirme,Eğitim felsefesi,1739 Sayılı Türk Milli Eğitim Temel Kanunu,Beden ve ruh eğitimi,Beden ve ruh eğitimi
Özet: Toplumların “nasıl bir insan profili hedeflediği”, insanlık tarihi boyunca eğitim felsefesi ve eğitim yönetimi açısından tartışılan önemli bir konu olmuştur. Bu çalışma, Türk Milli Eğitim Temel Kanunu’na göre bedenen, zihnen, ahlaki, ruhsal ve duygusal yönden dengeli ve sağlıklı bir şekilde gelişmiş bir karaktere sahip bireyler yetiştirmek için gerekli olan gereksinimleri, Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramıyla açıklayarak bu yönde bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. Maslow’a göre bireyin sırayla “fiziksel, güvenlik, ait olma ve sevgi, değer ve kendini gerçekleştirme” basamaklarından oluşan ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı nasıl bir insan sorusuna daha bütüncül bir cevap verecektir. Kendini herhangi bir boyutta yetersiz gören ve hisseden bireyin bu sorununa da ışık tutacaktır. Bu nedenle ailelerin ve eğitim alanındaki uzmanların bireylerin eğitiminde 1739 sayılı eğitim yasasında belirtilen beş (beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu) boyutu dikkate alarak bir otorite ve yol gösterici olmaları beklenmektedir.