Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi
Yazarlar: Kevser TOZDUMAN YARALI, F. Abide GÜNGÖR AYTAR
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Benlik,Bilişsel stil,Bilişsel tempo,Okul öncesi çocukları
Özet: Bu çalışmada okulöncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocukların bilişsel tempoları ile benlik algıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Kütahya ilinin ilçelerinde okul öncesi kurumlara devam eden 60 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada çocukların benlik algılarını ölçmek amacıyla Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği (DBAT), bilişsel tempolarını ölçmek amacıyla ise Kansas Okul Öncesi Çocuklar İçin Düşüncelilik ve İçtepisellik Ölçeği (KOÖDÇDİ) kullanılmıştır. Ayrıca, çocukların benlik algıları ile bilişsel tempolarının bazı değişkenlerle ilişkisini incelemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için SPSS paket programı kullanılmıştır. Normallik testi sonucunda ikiden fazla gruplarda normal dağılmayan değişkenlerde Bonferroni düzeltmeli Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çocukların bilişsel tempo ile öz saygı puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken bilişsel tempo ile öz yeterlilik ve toplam benlik puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur.