Humanistic Perspective
Yazarlar: Ökkeş KISA, Ayşe Yasemin KARAGEYİM KARŞIDAĞ
Konular:Psikoloji
DOI:10.47793/hp.815185
Anahtar Kelimeler:Internet bağımlılığı,Bağımlı davranışlar,Sosyal beceri,Yalnızlık
Özet: Amaç: Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılığı (İB) ile sosyal beceri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmak ve IB düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim- öğretim yılında Kırklareli’nde ortaokullara devam eden öğrenciler oluşturmaktadır (N = 10.682). Minimum örneklem büyüklüğü 668 olarak hesaplanmış, 693 öğrenciye ulaşılmıştır. Veriler İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ), Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (MÇSBDÖ), Çocuklar için Yalnızlık Ölçeği (ÇYÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %13,5'i orta, %1,5'i ciddi düzeyde internet bağımlısıdır. Düzeltilmiş çok değişkenli doğrusal regresyon analizinde, İBÖ skorları ile olumsuz MÇSBDÖ (β: 0.345, 95% CI: 0.252; 0.439, p < 0.001) ve ÇYÖ (β: 0.169, 95% CI: 0.050; 0.288, p < 0.01) skorları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. İBÖ skorları ile olumlu MESSY skorları arasında bir ilişki bulunamamıştır (p > 0.05). Erkek cinsiyette, 12 yaşından büyüklerde, akademik başarısını kötü algılayanlarda, aylık hane geliri 3000₺/ 500$’nin üzerinde olanlarda ve internet kullanımında ebeveyn denetimi olmayanlarda internet bağımlılığı riski yüksektir (p<0.05). Sonuç: Öğrencilerin İB düzeyleri sosyo-demografik ve internet kullanım özelliklerinden etkilenmektedir. IB arttıkça öğrencilerin sosyal becerileri kötüleşmekte ve yalnızlık düzeyleri artmaktadır.