Academy Journal of Educational Sciences
Yazarlar: Betül ÇİMENLİ, Eda AKDOĞDU
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.31805/acjes.811004
Anahtar Kelimeler:İngilizce ile ilgili öz yeterlik,Yabancı dile yönelik kalıplaşmış düşünceler,İngilizce öğrenme
Özet: Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yabancı dile yönelik kalıplaşmış düşünceleri ile yabancı dil öz yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Batı Karadeniz’de devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Basit rastgele örnekleme yöntemiyle çalışmaya toplam 352 katılımcı dahil edilmiştir. Veri toplama araçları olarak iki adet beşli likert tipinde “Yabancı Dile Yönelik Kalıplaşmış̧ Düşünce Ölçeği” ve “İngilizce ile İlgili Yeterlik Ölçeği” uygulanmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların yabancı dile yönelik kalıplaşmış düşünceleri ve İngilizce ile ilgili öz yeterlik düzeyleri orta seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca katılımcıların kalıplaşmış düşünceleri ve öz yeterlikleri arasında düşük düzeyde de olsa anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırmacılar, İngilizce ile ilgili öz yeterliğinin yabancı dile yönelik kalıplaşmış düşüncelerdeki varyansı anlamlı bir şekilde açıkladığını ortaya koymuştur. Ek olarak yabancı dile yönelik kalıplaşmış düşünceler, katılımcıların İngilizce ile ilgili öz yeterliğindeki varyansı önemli ölçüde açıklamaktadır.