Academy Journal of Educational Sciences
Yazarlar: Saniye AKMAN, Zehra ÖZDİLEK
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
DOI:10.31805/acjes.457417
Anahtar Kelimeler:Madde,Maddenin tanecikli yapısı,Biçimlendirici değerlendirme,Kavramsal anlama
Özet: Bu çalışmada, yedinci sınıf öğrencilerin maddenin tanecikli yapısı konusunda kavramsal anlamalarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın uygulaması, 2017-2018 Eğitim öğretim yılı güz döneminde Gebze’de bulunan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 95 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan biçimlendirici yoklama soruları ile toplanmıştır. Dört farklı yoklama sorusunun kodlanmasında “doğru gerekçe”, “kısmen doğru gerekçe”, “yanlış gerekçe” ve “boş” şeklinde dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Çizim ile ilgili soru ise farklı bir dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilmiştir. Çalışma sonunda öğrencilerin sorulara %67,4, %58,9, 57,9 ve %46,3 oranlarında yanlış cevap verdikleri ve tamamen yanlış açıklama yaptığı belirlenmiştir. Çizim ile ilgili sorudan elde edilen verilere göre öğrencilerin tanecikleri çizmede yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonunda modelleme, argümantasyon, araştırma-sorgulama gibi öğretim yöntemlerinin maddenin tanecikli yapısı konusunda öğrencilerin kavramsal anlamalarına olumlu yönde etki edebileceği ve bu doğrultuda çalışmalar gerçekleştirilmesi önerilmektedir.