Academy Journal of Educational Sciences
Yazarlar: Yılmaz SOYSAL
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
DOI:10.31805/acjes.642246
Anahtar Kelimeler:Üretksınıf söylemi,Öğretmenin söylemsel hamlesi
Özet: Bu çalışma üretken sınıf söylemi (ÜSS) türlerini ve öğretmenin söylemsel hamlelerini (ÖSH) ya da fen öğretimi bağlamında üretken diyalogları destekleyen öğretmen konuşma hamlelerini derinlemesine araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla 67 çalışma geniş bir araştırmalar havuzundan seçilmiş ve derinlemesine incelenmiştir. ÜSS adına beş tematik gösterge ortaya çıkarılmıştır. Bunlar “sınıf içi konuşmalardaki netlik ve anlaşılırlık”, “sınıf içi konuşmalardaki meydan okumalar”, “sınıf içi konuşmalarda hesap verilebilirlk-gerekçelendirme-otorite”, “yoğun söylem-yönelimli üst-bilişsel aktivite” ve “rol model olarak öğretmendir”. Bununla birlikte, ÜSS’nin herhangi bir göstergesinin sınıf içinde var edilmesini desteklediği düşünülen altı ÖSH seti ilgili literatürden elde edilmiştir. Bunlar “iletişmsel hamleler”, “çeldirici hamleler”, “değerlendirmeci-eleştirici-yargılayıcı hamleler”, “izleme-çerçeveleme hamleleri”, “kanıt için arayışta olmak hamleleri” ve “bilimsel süreçleri modelleme hamleleridir”. ÜSS göstergeleri ve destekleyici ÖSH’ler arasındaki ilişkiler maddi birleştirmeler yapılarak ve sınıf içi örnekler sunularak yeniden yorumlanmıştır. Fen öğretmenleri ve fen eğitimcileri için birçok öneride bulunulmuştur.