Academy Journal of Educational Sciences
Yazarlar: Serkan GÜRSAN, Yeliz YAZGAN
Konular:Eğitim, Özel, Eğitim Psikolojisi
DOI:10.31805/acjes.632560
Anahtar Kelimeler:Dokuzuncu sınıf öğrencileri,Problem çözme,Sıra dışı problem,Problem çözme stratejileri
Özet: Bu çalışmada, deneysel bir sıradışı problem çözme eğitiminin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin strateji kullanımı ve bu problemlerle ilgili düşünceleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada tek grup ön test - son test deneysel desen kullanılmıştır. Ön ve son test sekiz adet açık uçlu sıradışı problemden oluşmuştur. Haftada iki veya üç ders saati olarak planlanan eğitim, sekiz hafta sürmüştür. Öğrenciler eğitim sırasında 60 adet sıradışı problem çözmüşlerdir. Çalışmada tahmin ve kontrol, sistematik liste yapma, geriye doğru çalışma, bağıntı bulma, problemi basitleştirme, muhakeme etme, denklem kurma ve şekil çizme stratejilerinin kullanımını gerektiren sorular kullanılmıştır. Verilerin nicel analizleri için betimsel istatistikler, normallik testleri ve ilişkili örneklemler için t testi kullanılmıştır. Eğitim sonunda öğrencilere sıradışı problemlere yönelik oluşan düşüncelerini öğrenmek için dört adet açık uçlu soru sorulmuş ve elde edilen cevaplar nitel anlamda değerlendirilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin çalışmaları ile ilgili gözlemler ve çözümler göz önüne alınmıştır. Bulgular üç önemli noktaya işaret etmektedir: i) Dokuzuncu sınıf öğrencileri herhangi bir müdahale olmaksızın sıradışı problem çözmede oldukça başarılıdırlar, ii) verilen eğitim öğrencilerin bu konudaki başarılarını arttırmıştır ve iii) öğrenciler eğitimden sonra sıradışı problemlere karşı olumlu tutum sergilemişlerdir.