Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Cengiz OTACI
Konular:Hukuk
Anahtar Kelimeler:Batılılaşma,Laiklik,Laisizm,Osmanlı Devleti
Özet: Batılılaşma tarihimizin lâikleşme tarihimizle yakın bir alakası vardır. Türk lâikliği, Türk Batılılaşmasının hem sonucu hem de tamamlayıcısıdır. Türk lâikleşmesi, Türk Batılılaşmasıyla yapışık ikiz gibidir. Osmanlı Devleti zamanında başlayan dünyevileşmenin seküleristik karakteri, başlangıcından itibaren ağır ağır ama kararlı bir şekilde laisizme doğru dönüşüm trendine girmiştir. Yani, Osmanlı dünyevileşmesinin başlangıcı kendine has bir sekülerlik, sonu ise Fransızvari bir laisizm olmuştur. Laisizmin bânileri, aksiyon ve fikir adamlarıyla birlikte tamamı Osmanlının resmi okullarında yetişmiştir, Türk lâikleşmesinin temeli Osmanlı eğitim müesseselerinde atılmış, atılan temeller üzerinde hukukun da lâikleşmesi olmak üzere bir kısım değişiklikler yapılmıştır.