Sosyologca
Yazarlar: , Elif Atay Papaker
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Sakatlık,Türk Sineması,Kınalı Yapıncak.
Özet: Sinema, kültürü aktarmak için önemli bir araçtır. Filmler izleyiciyi etkileyerek toplumsal düzenin devamını ya da değişimini sağlayabilir. 1960’larda temelleri atılan sakatlık hareketi ile akademik bir çalışma alanı olan sakatlık, Türk filmlerinle sıklıkla karşımıza çıkan bir olgudur. Sakat bedene atfedilen roller hem sakat bireyler hem de çevreleri tarafından benimsenebilir. Türk Sinemasında sakatı ayrıştırıcı, ötekileştirici bir sunumla karşılaşırız, filmlerde sunulan sakat kimliği, toplumun yarattığı, toplum tarafından kabul edilen kimliktir. Günümüzde devam etmekte olan sakatlığa karşı önyargı, acıma, dışlama gibi davranışların sinemada sakatlık temsilleri ile pekiştirildiğini söyleyebiliriz. Sakat hareketinin ortaya çıktığı yıllarda çekilen Kınalı Yapıncak (1968) filmi sakatın ve sakatlığın sinemadaki sunumuna bir örnek teşkil etmektedir. Bu yazıda Kınalı Yapıncak filmi esas alınarak sakatlığın sinemadaki temsili incelenmeye çalışılacaktır.