Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı

Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı

OKUL YÖNETİCİLERİNDE NARSİSTİK KİŞİLİK EĞİLİMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yazarlar: Yağmur GÖZÜBOL KIVRAK , N.Bilge UZUN , Hacı İsmail ARSLANTAŞ

Cilt 1 , Sayı - , 2021 , Sayfalar 62-78

Konular:-

DOI:10.29228/iedres.54969

Anahtar Kelimeler:Narsistik kişilik eğilimi,Okul yöneticileri

Özet: Bu çalışmanın amacı; eğitim örgütlerinin lideri konumunda yer alan okul yöneticilerinin narsistik kişilik eğilimlerini ortaya çıkaracak bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla alan yazın incelemesinin ardından okul yöneticilerinin narsistik kişilik eğilimlerini ölçmeye yönelik 71 maddelik bir havuz oluşturulmuştur. Takiben madde havuzu uzman kanısı için 2 psikolog, 3 akademisyen (1 ölçme değerlendirme uzmanı, 2 eğitim yönetimi uzmanı), 4 psikolojik danışman, ölçek çalışması bulunan iki öğretim elemanı olmak üzere toplamda 11 uzmana gönderilmiştir. Uzmanlardan istenen her maddenin yapı ile ne derece ilgili (4: çok ilgili, 1 hiç ilgili değil) olduğunu ve olası maddelerin hedef kitle açısından ne derece açık (4: çok açık, 1: hiç açık değil) olduğunu ilgili sayıyı işaretlemek suretiyle değerlendirmeleri istenmiştir. Uzmanlardan ayrıca belirtilen maddeler dışında eklenmesini istedikleri maddeleri de belirtmeleri istenmiştir. Uzmanların yapmış olduğu değerlendirmeler kapsam geçerlik indeksi tekniklerinden biri olan Davis (1992) tekniği ile çalışılmıştır. Çalışmada 11 katılımcının olması sebebi ile KGİ 0,60 ve altında olan maddeler uygun değil; 0,60 üstü olan maddeler ise uygun olarak belirlenmiştir. Buna bağlı olarak 13 madde kapsam geçerlik indekslerinin düşük olması sebebiyle elenmiştir. Elde kalan 58 maddenin 6 tanesi de uzman görüşleri ve önerilerine göre aynı niteliği ölçen benzer maddeler olduğunun belirtilmesi sebebiyle diğer maddeler ile birleştirilmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda toplam 52 maddelik ön deneme formu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri ışığında düzenlenen ve 52 maddeden oluşan 5’li likert tipi ölçeğin nihai deneme formu 302 okul yöneticisine uygulanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizinin (AFA) temel sayıltıları sınanmış olup; “büyüklenmecilik”, “onay ve kabul görme ihtiyacı”, “eleştiriye açık olmama”, “kendine aşırı değer verme” ve “abartılı öz önem” isimli 5 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Açıklanan toplam varyansın beş faktörde %57 olduğu tespit edilmiştir. Çok faktörlü bu yapıda hesaplanmış olan tabakalı Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .85 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında, geliştirilen ölçeğin okul yöneticilerinde narsistik kişilik eğilimlerini açığa çıkarmak amacıyla kullanılmaya uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={OKUL YÖNETİCİLERİNDE NARSİSTİK KİŞİLİK EĞİLİMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI}, volume={1}, number={62–78}, publisher={Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı}, author={Yağmur GÖZÜBOL KIVRAK ,N.Bilge UZUN ,Hacı İsmail ARSLANTAŞ}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Yağmur GÖZÜBOL KIVRAK ,N.Bilge UZUN ,Hacı İsmail ARSLANTAŞ. (2021). OKUL YÖNETİCİLERİNDE NARSİSTİK KİŞİLİK EĞİLİMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI (Vol. 1). Vol. 1. Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı.
MLA
KOPYALA
Yağmur GÖZÜBOL KIVRAK ,N.Bilge UZUN ,Hacı İsmail ARSLANTAŞ. OKUL YÖNETİCİLERİNDE NARSİSTİK KİŞİLİK EĞİLİMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. no. 62–78, Uluslararası İnovatif Eğitim Araştırmacısı, 2021.