YOBÜ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ DERGİSİ

YOBÜ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ DERGİSİ

DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEVEL OF HEALTH LITERACY AND QUALITY OF LIFE OF VOCATIONAL SCHOOL OF HEALTH SERVICES STUDENTS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Yazarlar: ["Elif ÜNER", "Ayşe DOST"]

Cilt - , Sayı Cilt: 4 Sayı: 1 , 2023 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Pandemik,Sağlık Okuryazarlığı,Yaşam Kalitesi

Özet: Giriş: COVID-19 pandemisi Türkiye’de ve dünyada yeni bir süreci başlattı. Üniversite öğrencilerinin kendi sağlığı ve başkalarının sağlığı ile ilgili etkin kararlar alabilmesi için koronavirüs hakkında bilgi ve eğitim ihtiyacı bulunmaktadır. Amaç: Bu araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyi ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu tanımlayıcı-ilişki arayıcı çalışma bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 451 öğrenci ile Şubat-Nisan 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Veriler "Tanımlayıcı Özellikler Formu, COVID-19 Bilgi ve Farkındalık Anketi, Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (TSOY-32) ve Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği-Kısa Form Türkçe Versiyonu (WHOQOL-BREF-TR)" kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Araştırma öğrencilerin çoğunluğunun yeterli ve mükemmel sağlık okuryazarlığı düzeylerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Öğrencilerin WHOQOL-BREF-TR toplam puanı 85,00±14,60 puan ve yaşam kaliteleri yüksekti. “THLS-32 ile WHOQOL-BREF-TR” arasında anlamlı düzeyde korelasyon vardı (r=0.39; p=0.00). Geliri giderlerinden yüksek olan, annesi üniversite mezunu olan, maske takmanın ve COVID-19 aşısının COVID-19'a karşı etkili olduğunu belirten öğrencilerin TSOY-32 puanları diğer öğrencilere oranla istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksekti (p<0.05). Geliri giderlerinden yüksek olan ve annesi üniversite mezunu olan öğrencilerin WHOQOL-BREF-TR puanları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulundu (p<0.05). Sonuç: Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı ile yaşam kalitesi arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi. Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyi yükseldikçe yaşam kalitesi düzeyi de yükselmektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA