Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi
Yazarlar: Anıl ESEMEN
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:Sesbilgisel farkındalık,Çocuk kitapları,Okul öncesi
Özet: Öğrencilerin sesbilgisel farkındalık becerisi kazanmaları, okuma yazma öğrenmelerine olumlu katkı sağlamaktadır. Sesbilgisel farkındalık becerisi gelişmiş öğrenciler, okuma ve yazma öğrenme sürecinde, sesbilgisel farkındalık becerisi gelişmemiş öğrencilere kıyasla daha başarılı olmaktadır. Ses bilgisel farkındalık becerisi gelişmiş öğrenciler, kullandıkları dil içerisindeki cümlelerin, sözcüklerin, hecelerin ve seslerin farkında olmaktadır. Bu araştırmada Sara ŞAHİNKANAT’ın sekiz resimli çocuk kitabı (Annemin Çantası, Kim Korkar Kırmızı Başlıklı Kız’dan, Üç Kedi Bir Canavar, Üç Kedi Bir Dilek, Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor, Babamın Battaniyesi, Maymun Kral ve Mevsimlere Güzelleme) içerisinde, öğrencilerin ses bilgisel farkındalık geliştirmelerine katkı sağlayacağı düşünülen, sözcük sonlarındaki ses benzerliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma, doküman analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, araştırmanın dokümanı olan resimli çocuk kitaplarında öğrencilerin sesbilgisel farkındalık becerisi kazanmalarına katkı sağlayacağı düşünülen sözcük sonlarındaki ses benzerliklerinin var olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sara ŞAHİNKANAT’ın resimli çocuk kitaplarının, okul öncesi dönem ve ilkokulun ilk yıllarında öğrencilerin sesbilgisel farkındalık gelişimine katkı sağlayacağı sonucu doğrultusunda, ebeveynler ve öğretmenler tarafından çocuklarla buluşturulması önerisinde bulunulabilir.