Anatolian Journal of Health Research
Yazarlar: Melek Şen Aytekin , Öznur Çetin , Ayşenur Kahraman
Konular:-
DOI:10.29228/anatoljhr.53959
Anahtar Kelimeler:Ebelik öğrencisi; kendi kendine meme muayenesi; korku; meme kanseri
Özet: Amaç: Bu araştırmada ebelik bölümü öğrencilerinin ve annelerinin Kendi Kendine Meme Muayenesi (KKMM) yapma durumları ve meme kanseri korkusu arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve ebelik bölümü öğrencilerinin KKMM’yi etrafındaki kadınlara öğretme durumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Bu çalışma, tanımlayıcı, ilişki arayıcı tiptedir. Araştırmanın evrenini Kadın Sağlığı ve Hastalıkları dersini alan 3. ve 4. sınıf ebelik bölümü öğrencileri ve öğrencilerin anneleri oluşturmuştur. Örneklemini ise evreni %90 güven aralığı ve ±5 yanılma payı ile 164 kişi oluşturmaktadır. Araştırma gönüllü olarak katılmayı kabul eden 93 öğrenci ile 93 anne olmak üzere 186 kişi ile tamamlanmıştır. Veriler online olarak öğrencilere ve annelere yönelik olarak ayrı ayrı hazırlanan Kişisel Bilgi Formu I ve Kişisel Bilgi Formu II, Meme Kanseri Korkusu Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22,0 paket programı kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.80±1.09 yıl, %54.8’i ebelik bölümü 3. sınıfta öğrenim görmektedir. Annelerin yaş ortalaması 48.59±5.69 yıldır, %60.2’si ilkokul mezunu, %91.4’ü evlidir. Çalışmada annelerin ölçekten aldığı puan ortalaması 25.75±7.28, öğrencilerin ölçekten aldığı puan ortalaması 25.00±7.491’dir. Öğrencilerin meme kanseri korkusu ölçeğinden aldıkları puan ile kendi kendine meme muayenesi yapma zamanı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05, F=2.770). Sonuçlar: Annelerin ve öğrencilerin ölçekten aldıkları puan değerlendirildiğinde yüksek derecede meme kanseri korkusuna sahip oldukları belirlenmiştir.