Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi
Yazarlar: Süleyman AKGÜN
Konular:-
DOI:10.29228/iletisimvesanat.48569
Anahtar Kelimeler:Sanat Eleştirisi,İkonografik Çözümleme,Ezoterik Öğreti
Özet: Günümüzde, disiplin temelli sanat eğitiminde dört disiplin bulunmaktadır. Bu disiplinler sanat eleştirisi, sanat tarihi, estetik ve sanatsal uygulamalardır. İyi bir sanat eğitimi ancak bu dört disipline dayanan eğitim ile mümkündür. Dört disiplinden biri olan sanat eleştirisinin amacı; bireye bir sanat eserine nasıl bakacağını ve onu nasıl anlamlandıracağını öğretmektir. İkonografik yöntem, akademik eleştiri içinde değerlendirilse de tarihsel ve sosyolojik eleştiri ile yakından ilgilidir. Bu yöntemde önemli olan, eserle yüz yüze gelindiğinde biçimsel çözümlemenin ötesine geçip eserin konu, dönem, ifade ve anlam derinliklerine inebilmek, onu farklı bakış açılarıyla sorgulayıp yorumlayabilmektir. Tanrılarla iletişim kurma çabası olarak da tanımlanan antik sanattan, günümüze sanatın yapısı içinde birçok sembollerle kendine yer bulan kavramlardan biri de ezoterizm kavramıdır. Günümüz uygarlığının temel beşiği olan Mısır ve Yunan uygarlığı incelendiğinde, Ezoterik öğreti ve inisiyenin Mısır’dan başladığını ve daha sonra Yunan uygarlığında kullanıldığı görülecektir. Ancak Mısır uygarlığında sözsel öğreti, yerini Yunan uygarlığında şifreli yazıya bırakmıştır. Bu çalışmada, El Greco'nun "İsa'nın Vaftizi" adlı çalışması Panofsky'nin "İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi" yöntemine dayanılarak analiz edilmiş ve ezoterik kavram çerçevesinde yorumlanmıştır.