Gıda ve Yem Bilimi Teknolojisi Dergisi
Yazarlar: Yasin ÖZDEMİR, Seda KAYAHAN, Özge KESKİNEL
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Zeytin tercihi,Ambalajlı zeytin,Ambalajsız zeytin
Özet: Tüketici isteklerini karşılayacak şekilde sofralık zeytin üretilmesinin ülke ekonomisine katkıda bulunması kaçınılmazdır. Bu araştırmada 438 katılımcıya uygulanan anket ile tüketicilerin satın alma tercihleri ile bu tercihlerin karar verme mekanizması üzerine etkili olan faktörlerin belirlenmesi amaçlanmış ve sofralık zeytin sanayindeki aktörler ile kanun yapıcılara yol gösterici olabileceği düşünülen çeşitli bulgulara ulaşılmıştır. Katılımcıların %61'lik kısmı açık olarak satılan zeytinleri satın almayı tercih ederken %39'luk kısmı ise ambalaj içindeki zeytini satın aldığını belirtmiştir. Bununla birlikte, katılımcıların %69'u ambalajlı ürünlerde kullanılan ambalaj salamurasını beğenmediklerini ifade etmiştir. Ambalajlı zeytin satın alınmasında ürün özelliklerinin ambalaj üzerinde belirtilmesi (%27), standart kalitede olması (%26), hijyenik olması (%24) ve daha sağlıklı olması (%23) tercih üzerinde etkili olmuştur. Tüketicilerin %64'lük kısmı her zaman veya genellikle belli bir markayı tercih ettiklerini belirtirken marka tercihinde %86'sı aynı markada her zaman ya da genelde aynı lezzet ve kaliteyi bulduklarını vurgulamıştır. Hiçbir katılımcı satın aldığı ambalajlı zeytin içerisinde genelde veya sıklıkla yabancı madde çıkıyor cevabını seçmezken, katılımcıların %33'ü nadiren çıkıyor cevabını seçmiştir.