Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi

Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi

Kovid-19 Sürecinde Toplumsal Kanıksamaya Karşı Çıkış: The New York Times’ın “100,000 hesaplanamaz Kayıp” Manşeti

Yazarlar: Barışkan Ünal, İlknur Kılınç

Cilt - , Sayı 4 , 2020 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:-

Özet: Bu çalışmada The New York Times’ın 24 Mayıs 2020 tarihli “ABD’de ölümler 100,000’e yaklaştı, hesaplanamaz kayıp” haberinin manşeti, metni, birinci sayfa ve internet sayfası tasarımı analiz edilmiştir. Gazetenin Kovid-19 salgınında hızla artan vaka ve ölümler noktasında kamuoyundaki kanıksamaya karşı duruş sergilemesi, salgın döneminin habercilikte ortaya çıkardığı yeni sorgulamaları ve söylemleri ele almak açısından önem taşımaktadır. Çalışmada, haber ve sayfa tasarımları, göstergebilim ve mitlerin de yardımıyla eleştirel söylem analizi çerçevesinde incelenmiştir. Araştırmada, gazetenin “onlar-biz” birlikteliği, “isim-insan” bağı ve “rakam-varlık” karşıtlığı olmak üzere üç katmanlı söylemle “biz”lik yaratarak toplumsal kanıksamaya karşı çıktığı görülmüştür. Bu noktada haberin spotunda, “onlar biziz” çağrısıyla öteki-ben arasındaki mesafe daraltılmış; haberde “yüz bin” üzerinden rakam-varlık karşıtlığıyla ölenlerin insan olduklarına yönelik duygu ve bilinç, ortak değerler, gelenek ve inançlar hatırlatılarak inşa edilmiş; ölenlere dair listede gösterileni olmayan gösterge olarak isimlerin içinin boşluğu, ölenleri tanımlayan ifadelerle doldurularak okurun empati ve özdeşleşmesi sağlanmıştır. Tüm bu unsurlarla da “onların bizliği” söylemi somutlaşmıştır. Ayrıca, bu söylemlerle gazete, diğer insanları ve dünyaları “öteki”leştien Öteki Dünya mitini “Bizim Dünyamız”a çevirmiş, sadece kötülerin cezalandırıldığı göndermesinde bulunan Felaket Miti’ni masumların ölümünü imgeleyerek kırmış, ölümlerin kendini feda etmeye dönüştürüldüğü Kurban Miti’ni “hesaplanamaz” kayba işaret ederek yıkmıştır. Ancak haber, Felaket ve Kurban mitinin hayatı kutsamaya dair işlevini ise sürdürmüştür. Gazetenin fotoğraf, grafik bulunmayan ve tek bir habere ye verilen birinci sayfa tasarımı ise modern birinci sayfa tasarımında yenilik sunmakta, internet tasarımı bilgi-insani unsur dengesi örneği göstermektedir. Haber toplumsal bağlamıyla birlikte değerlendirildiğinde ise ABD yönetimi ve halkına yönelik protesto niteliği taşımaktadır. Ayrıca gazetenin birinci sayfası, kurbanların isimlerini tarihe kazımasıyla ve görsel dizaynının 11 Eylül ve Vietnam anıtlarını çağrıştırmasıyla ABD’de Kovid-19 nedeniyle ölenler için simgesel “anıt”a dönüşmekte, isimleri kimlikleriyle vererek de kurbanları ölümsüzleştirme konusunda klasik anıtların da üzerine çıkmaktadır. Tüm bu etmenlerle gazetenin bu baskısı tarihileştirmekte, ölümsüzleşmektedir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={Kovid-19 Sürecinde Toplumsal Kanıksamaya Karşı Çıkış: The New York Times’ın “100,000 hesaplanamaz Kayıp” Manşeti}, number={0}, publisher={Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi}, author={Barışkan Ünal, İlknur Kılınç}, year={2020} }
APA
KOPYALA
Barışkan Ünal, İlknur Kılınç. (2020). Kovid-19 Sürecinde Toplumsal Kanıksamaya Karşı Çıkış: The New York Times’ın “100,000 hesaplanamaz Kayıp” Manşeti. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi.
MLA
KOPYALA
Barışkan Ünal, İlknur Kılınç. Kovid-19 Sürecinde Toplumsal Kanıksamaya Karşı Çıkış: The New York Times’ın “100,000 Hesaplanamaz Kayıp” Manşeti. no. 0, Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 2020.