Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi

Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi

Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Kekemeliğe Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Belirlenmesi-Pilot Çalışma

Yazarlar: Havva Nur YIRTIK, Esma Nur YELEK, Şevval ÖZER, Tuğçe KARAHAN, Maviş Emel KULAK KAYIKÇI

Cilt 4 , Sayı 3 , 2021 , Sayfalar 315 - 338

Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri

Anahtar Kelimeler:Kekemelik,Okul öncesi dönem,Multidisipliner iş birliği

Özet: Amaç: Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin, kekemeliğe yönelik bilgi ve tutumlarının belirlenmesi ile birlikte kekemeliğe müdahale için hangi meslek grubuna yönlendirmeleri gerektiği konusunda farkındalıklarını belirlemektir. Yöntem: Çalışmaya, Ankara’da bulunan Ankara, Gazi, Hacettepe, Orta Doğu Teknik ve TED Üniversitelerinin Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören öğrenciler dahil edilmiştir. Çalışma, 9’u erkek, 39’u kız olmak üzere 18-23 yaş arası 48 katılımcı ile yürütülmüştür. Okul öncesi eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin kekemeliğe yönelik farkındalıklarını ve tutumlarını ölçmek üzere araştırmacılar tarafından literatüre dayanarak oluşturulan anket, online olarak uygulanmıştır. Bulgular: Katılımcıların %49,99’u, kekemeliğin herhangi bir olay sonrası yaşanılan kaza ve travmaya bağlı oluştuğunu ve %41,66’sı kekemeliğin korku sonrası oluştuğunu belirtmiştir. Ayrıca, tüm katılımcıların %27,08’i kekemelikten şüphelendiği öğrencileri, şarkı söylerken kekelemiyorsa kekemelikten şüphelenmeye devam edeceklerini ifade etmiştir. Katılımcıların %54,16’sı kekemeliği olan bireyi taklit ederek de kekeme olunabileceğini belirtirken %91,66’sı, kekemeliği olan bireylerin zekâ geriliğinin de olabileceği ifadesine katılmamıştır. Kekemelik hakkında yeterli bilgi sahibi olduğunu düşünen katılımcıların %50’si ve tüm katılımcıların ise %47,91’i kekemelikten şüphelendiği öğrencisine kekemelik ile ilgili yapılacak müdahale için yönlendireceği ilk alan olarak dil ve konuşma terapisi cevabını vermiştir. Sonuç: Bu pilot çalışma, kekemelik ile ilgili okul öncesi öğretmenlerinin farkındalığı ve multidisipliner iş birliğinin önemini ortaya koyması açısından önemlidir. Çalışmada, katılımcıların kekemeliğin nedenleri dahil olmak üzere kekemelik ile ilgili birçok konu hakkında doğru olmayan bilgiye sahip oldukları veya kararsız kaldıkları tespit edilmiştir. Kekemeliği olan çocuklara müdahale edilmesi aşamasında, dil ve konuşma terapistleri ile iş birliği içerisinde olunması bilgisinin, çocuklar ile yakın temas halinde olan okul öncesi eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerine verilmesi gerekliliği öngörülmüştür.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Kekemeliğe Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Belirlenmesi-Pilot Çalışma}, volume={4}, number={315–338}, publisher={Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi}, author={Havva Nur YIRTIK,Esma Nur YELEK,Şevval ÖZER,Tuğçe KARAHAN,Maviş Emel KULAK KAYIKÇI}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Havva Nur YIRTIK,Esma Nur YELEK,Şevval ÖZER,Tuğçe KARAHAN,Maviş Emel KULAK KAYIKÇI. (2021). Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Kekemeliğe Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Belirlenmesi-Pilot Çalışma (Vol. 4). Vol. 4. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi.
MLA
KOPYALA
Havva Nur YIRTIK,Esma Nur YELEK,Şevval ÖZER,Tuğçe KARAHAN,Maviş Emel KULAK KAYIKÇI. Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Kekemeliğe Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Belirlenmesi-Pilot Çalışma. no. 315–338, Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 2021.