Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: Güçgeldi BASHIMOV
Konular:Sosyal Bilimler, Disiplinler Arası
Anahtar Kelimeler:Ayakkabı endüstrisi,Dış ticaret,Rekabet gücü,Türkiye
Özet: Ayakkabı endüstrisi Türkiye ekonomisinde önemli rol oynamaktadır. Ayakkabı endüstrisi ülke ekonomisine katma değer yaratmakta ve nüfusun belli bir bölümüne istihdam sağlamaktadır. Ayakkabı sektöründeki gelişmeye paralel olarak ayakkabı ihracatı da giderek artmaktadır. Türkiye’nin ayakkabı ihracatı 1990-2018 döneminde istikrarlı bir artış göstermiştir. İncelenen dönemde Türkiye’nin ayakkabı ihracatı yaklaşık 24 kat artış göstermiştir. Bu çalışmanın temel amacı Türkiye’nin ayakkabı endüstrisinin dünya pazarındaki rekabet üstünlüğünü analiz etmektir. Bu amaçla çalışmada İhracat Piyasa Payı indeksi, Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) indeksi ve Net Ticaret İndeksi kullanılmıştır. Araştırma 1990-2018 dönemini kapsamakta olup, analiz aşamasında kullanılan veriler TÜİK ve BM COMTRADE veri tabanından elde edilmiştir. Hesaplanan AKÜ değerlerine göre Türkiye’nin ayakkabı ihracatında karşılaştırmalı üstünlüğe sahip olmadığı görülmektedir. Net Ticaret İndeks değerlerine göre Türkiye ayakkabı endüstrisinde net ihracatçı ülke konumundadır.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.