AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi

AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi

Hiper Metin ve Değişen Okuyucu Rolleri

Yazarlar: Nancy G. PATTERSON

Cilt 6 , Sayı 20 , 2015 , Sayfalar 65 - 76

Konular:-

DOI:10.5824/1309‐1581.2015.3.005.x

Anahtar Kelimeler:Hiper metin,Elektronik metin,Dijital metin

Özet: Dört yıl önce, sekizinci sınıf Edebi Sanatlar dersime Web teknolojisini dâhil etmeye karar verdiğimde Eylül 1999 , öğrencilerimin elektronik metinden anlam inşa etmek için yeni okuma stratejileri geliştirmiş olabileceklerinden şüphelendim. Ayrıca okuyucu olarak rollerinin ince fakat önemli değişimler geçirdiğinden de kuşkulandım. Bu değişimler, elektronik metinlerle ve hiper metnin yapısıyla doğrudan ilintiliydi. Öğrencilerimin, bir hiper metin okudukları zaman, kendilerinden istenen tercihleri yapma konusunda ilk başta kafaları karışmış gibi görünüyordu fakat bu kafa karışıklığı onları çok kısa bir sürede, benim daha canlı bir okuma modu olarak düşündüğüm şeye, onları aradıkları bilgilere götürecek önemli fikir ve görüş linklerindeki metin yığınlarını okudukları yere ulaştırdı. Hiper metinler, özellikle bilgilendirici hiper metinler, daha önce okunan metinlerden farklı biçimde ve belki de daha etkili biçimde okunacak bir çevreye yerleştirilmişlerdir. Hiper metin, internet üzerinde sık karşılaştığımız bağlantılı elektronik metindir. Bağlantılı sözcük veya resimlere tıkladığımızda, internet üzerindeki bir başka yere ulaşmamız mümkündür. Bu okuma şekli, yeni bir ekran ve genelde tümüyle yeni bir konu sunan bu tıklama eylemi, okuru farklı bir yolla anlam inşa etme yaklaşımına davet eder. İngilizce öğretmenleri olarak bizler öğrencilere, basılı metinle yaptıkları kadar hiper metinle işlem yapmaları ve bu metin biçiminden inşa ettikleri anlam üzerine derince düşünmeleri için yardım etmek zorundayız. Hiper metinleri okumanın öğrenciler için farklı bir deneyim olduğunu kabul etmeliyiz. Hiper metinleri farklı okuyabilme arzusu, biz İngilizce öğretmenleri için garip bir durum olmamalıdır. Menü ve billboardları farklı okuyoruz. Dergi ve romanları farklı okuyoruz. Ders kitaplarını ve bilgisayar kullanım kılavuzlarını farklı okuyoruz. Bunlardaki farklılıkları ve içerdikleri şeyleri öğrencilerimizle tartışmakta zorluk çekmiyoruz. Bu yüzden öğrencilere hiper metinleri okuma, anlama ve yazma biçimleri için seçenekler sunmak mantıklı görünmektedir


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2015, title={Hiper Metin ve Değişen Okuyucu Rolleri}, volume={6}, number={65–76}, publisher={AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi}, author={Nancy G. PATTERSON}, year={2015} }
APA
KOPYALA
Nancy G. PATTERSON. (2015). Hiper Metin ve Değişen Okuyucu Rolleri (Vol. 6). Vol. 6. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi.
MLA
KOPYALA
Nancy G. PATTERSON. Hiper Metin ve Değişen Okuyucu Rolleri. no. 65–76, AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 2015.