AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi
Yazarlar: Kazım KARABOĞA, Yahya ÖZDEMİR
Konular:-
DOI:10.5824/1309‐1581.2019.3.003.x
Anahtar Kelimeler:İnovasyon,Ar-Ge,Ürün Ticarileştirme Başarısı,Ar-Ge Ürün Pazarlama Yeterliliği,Ölçek Geliştirme
Özet: İnovasyon ve ar-ge odaklı rekabet edebilirlik için etkin bir iletişim ve etkileşim ağı ile birbirine bağlanmış ekosistemlerin oluşturulması oldukça önemlidir. Bu ekosistemler başta sermaye desteği olmak üzere fiziki alt yapı, iletişim, ulaşım, yetenekli insan kaynağı ve kurumsal yönetim ağlarını da barındırmalıdır. Bu unsurlar bir fikrin buluşa dönüşmesi ve geliştirilmesine önemli katkılar yapabilmektedir. Fakat ar-ge odaklı bir ürünün sektörde kendine yer bularak müşteriler tarafından tercih edilebilir olması yalnızca ürünün teknik özellikleri ile ilişkili olamamaktadır. Ar-ge odaklı bir ürünün başarılı olabilmesinde ar-ge odaklı işletmelerin kurumsal pazarlama yetkinliği de önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı Türkiye’deki teknopark yada bilişim vadisi yapılanmalarında faaliyet gösteren işletmelerin ürün ticarileştirme ve pazarlama yetkinlik ve başarılarını kurumsal bir bakış açısı ile çalışanlarının gözünden ortaya koyabilmektir. Bu araştırmada ar-ge odaklı işletmelerin geliştirdikleri ürünlerin karakteristikleri, süreç karakteristikleri, işletmelerin pazarlama yetenekleri ile faaliyet gösterdikleri pazarların karakteristiklerine yönelik bir değerlendirme yapılarak ar-ge temelli işletmelerin ürün ticarileştirme ve pazarlama yetkinlikleri araştırılmaktadır. Geliştirilen ölçek temelinde ar-ge odaklı ürün ticarileştirme ve pazarlama yetkinliği boyutları tanımlanarak yetkinlik seviyelerine yönelik değerlendirmelere yer verilmektedir.